18 C
Łódź
niedziela, 14 kwietnia, 2024
Strona głównaRowerCo warto zabrać do jedzenia na przejażdżkę rowerową (porada)

Co warto zabrać do jedzenia na przejażdżkę rowerową (porada)

Jak widać po treści na stronie skupiam się głównie na oświetleniu, nie tylko rowerowym. A przecież rower to nie tylko światło, odblaski itp. Najważniejszą jego częścią jest jego silnik – czyli My i nasza energia. Co prawda aktualna pogoda nie napawa optymizmem, i nie sprzyja dłuższym wypadom, ale wiosna już coraz bliżej. Jak zrobi się ciepło to warto być przygotowanym i wiedzieć co warto zabrać w drogę by szybko uzupełnić braki energii. Kilka słów na ten temat napisał mój gość – Michał Kwiatkowski. Więcej o autorze znajdziecie na końcu wpisu, a teraz już zapraszam wszystkich do lektury i komentarzy.

W dzisiejszym wpisie chciałbym podzielić się z wami informacjami na temat uzupełnienia żywieniowego kolarza – amatora, który jeździ rekreacyjnie.

Żywienie i nawodnienie człowieka stanowi podstawę jego istnienia. Bez odpowiednio zbilansowanej diety oraz prawidłowego nawodnienia organizmu, człowiek, czy to amator bądź sportowiec, może doprowadzić do niedoborów energetycznych, makro- i mikro- elementowych, co w skutkach może pogorszyć stan zdrowia i spowodować powstanie choroby. Aby temu zapobiec należy odpowiednio stosować się do zasad racjonalnego żywienia, oczywiście w zgodzie z naszymi preferencjami żywieniowymi, stylem życia i stanem zdrowia. Jeżeli nie znamy się na żywieniu, najlepiej skorzystać z pomocy dietetyka dyplomowanego.

 

Co w takim razie możemy wziąć ze sobą wziąć na przejażdżkę rowerową ?

Jeżeli nasza dieta jest zbilansowana oraz przejażdżka nie trwa dłużej niż godzinę, wtedy nie musimy brać ze sobą całej spiżarni 🙂 Wystarczy 1 posiłek pełnowartościowy oraz 0,5 l wody średnio zmineralizowanej (na ten moment sugerujcie się napisem na etykiecie – wyjaśnienie w osobnym wpisie) lub przefiltrowanej wody z dzbanków filtrujących, których na rynku jest multum.

W przypadku dłuższych wypraw lepiej zabrać trochę więcej jedzenia, które jest w miarę suche i bogate w węglowodany złożone, tłuszcze jedno i wielonienasycone oraz makro i mikro elementy (w podróży nie mamy dogodnych warunków do przechowywania żywności). Do picia odpowiedni jest izotonik (najlepiej własnej roboty, kupne zawierają niepotrzebną ilość cukru i barwników, które są zbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu). Przepis na izotonik i przykładowy posiłek znajduje się poniżej :

  • Napój izotoniczny :
    • Woda
    • Miód/glukoza/fruktoza (zamiennie)
    • Szczypta soli
    • Cytryna/limonka/grapefruit (zamiennie)
  • Posiłek w trakcie jazdy
    • pieczywo pełnoziarniste posmarowane cienko masłem lub oliwa z oliwek wraz z chuda wędliną (indyk, schab, kurczak) i warzywem (według upodobań może to być pomidor, sałata, ogórek, starta marchew, kalarepa, papryka, rukola, rzodkiew, szczypiorek, natka pietruszki, koper, oliwki, por, kiełki nasion itp.
  • Bakalie + owoc
    • Nasiona i orzechy – nasiona słonecznika, dyni, lnu, sezam, orzechy laskowe, włoskie, brazylijskie, nerkowca, migdały
    • Owoc, w tym suszone – gruszka, banan, jabłko, pomarańcz, mandarynka, czereśnie zapakowane w pojemnik, winogron, maliny, borówki, jagody, suszone: rodzynki, śliwki, żurawina, mieszanka studencka, daktyle, figi
    • Baton musli, najlepiej własnej roboty. Te sklepowe posiadają dużą ilość cukru, tłuszczy utwardzonych trans i konserwantów
    • Opcjonalnie gorzka czekolada

 

Kilka wskazówek odnośnie suszonych owoców i nasion:

  • Jeżeli masz możliwość ususzenia sobie warzyw/owoców – plus dla ciebie. Wiesz co jesz
  • Produkt kupiony w sklepie może zawierać dużo cukru lub syropu glukozowo-fruktozowego, tłuszczy roślinnych – najczęściej palmowy, który nie jest korzystny dla zdrowia (osobny wpis) , dwutlenek siarki (osobny wpis), pestycydy oraz inne substancje. Każdego roku wychodzą nowe substancje konserwujące, gdzie niestety nie jesteśmy w stanie nadążyć nad ich produkcją, a co dopiero dokładnie zbadać ich działanie. Nie znaczy to, że wszystkie są szkodliwe. Część z nich jest pochodzenia naturalnego
  • Suszone owoce ze sklepu można zalać wrzątkiem i odstawić na kilka minut. Po tym czasie odlewamy wodę. W ten sposób pozbędziemy się dużej części siarki i pestycydów oraz oleju

 

Przykładowy baton musli składa się z :

  • płatków owsianych
  • wiórków kokosowych
  • masła orzechowego
  • suszonych daktyli
  • nasion słonecznika
  • mleka roślinnego

Oczywiście istnieje dużo innych propozycji na dietetyczny baton musli. Jeżeli natomiast nie macie czasu lub możliwości zrobić sobie takiego batona, kupując go patrzcie na etykietę i skład produktu. Im krótsza lista (do kilku składników) tym lepiej. Batony o wydłużonej liście składników mają w sobie całą tablicę Mendelejewa. Takie batony odkładamy na miejsce 🙂

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania czy sugestie zostaw komentarz pod postem. Możesz także zasugerować temat kolejnego wpisu.

 

Pozdrawiam, Michał Kwiatkowski

 

[styled_box title=”Michał o sobie” footer=”” icon=”” class=”panel-purple”]Jestem studentem studiów magisterskich o profilu dietetyka kliniczna. Posiadam tytuł psychodietetyka. W wolnym czasie jeżdżę na rowerze, czytam książki w zakresie żywienia człowieka, psychologii i kolarstwa górskiego . Jestem właścicielem małego i zwariowanego psa o imieniu koko. Moim marzeniem jest wyjazd do nowej Zelandii. [/styled_box]

Źródło grafiki z wpisu : http://franpioneers.com

Diodek
Diodek
czyli Michał. Fan dwóch kółek, chociaż częściej siedzi w czterech. Prywatnie dłubie przy komputerach i rozwiązuje problemy tych co klikają, ale nie tam gdzie trzeba. Fan światełek Convoy (co widać po starszych wpisach na blogu), lecz czas pozmieniał priorytety.
Powiązane wpisy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne wpisy

Komentowane wpisy