-0.9 C
Łódź
środa, 22 stycznia, 2025
Strona głównaLatarkiPodstawowa wiedza na temat sterowników do latarek Convoy, Astrolux i nie tylko...

Podstawowa wiedza na temat sterowników do latarek Convoy, Astrolux i nie tylko (kompendium)

Dzisiejsze latarki to już nie są tak proste urządzenia jak naście lat temu. Chyba nie skłamię jeżeli powiem że mamy styczność z mikro komputerkami. W zależności do modelu i oprogramowania, „głupia” latarka staje się problemowym urządzeniem dla osoby mniej obeznanej technicznie. Zmiana trybów to pół biedy, ale przeskakiwanie między grupami to już  dla niejednego wyższa szkoła jazdy. Postaram się możliwie najprościej wytłumaczyć Wam jak ogarnąć sterowniki w latarkach Convoy, BLF/Astrolux a z czasem pewnie dorzucę inne modele i zrobi się kompendium jak z Convoyem s2+, czyli ciągłe uzupełnianie wpisu 🙂


Aktualizacja wpisu
22.08.2019:
Poprawki kosmetyczne

 

Ten wpis jest doskonałym uzupełnieniem kompendium s2+. Do wyboru forma pisemna lub jako filmy na YouTube.

 

Sterowniki w latarce Convoy i nie tylko. Co one faktycznie nam dają – opis w mocno telegraficznym skrócie

Na początku była kura… albo jajko. Jak kto woli. Wraz z rozwojem technologii urządzenie o konstrukcji cepa stało się naprawdę zaawansowanym produktem. Podstawowa zasada działania jest cały czas ta sama, aby dioda zaświeciła musi być zamknięty obwód. Bardzo ładną animację znajdziecie pod tym adresem. Jednak dzisiejsze latarki mają jeszcze jeden bardzo istotny element – sterownik. Ten zaawansowany układ elektroniczny pozawala nam m. in. na :

  • Płynną bądź stopniową zmianę mocy świecenia latarki. Zależnie od zaprogramowania sterownika mogą być to 2, 3, 5 a nawet więcej trybów. Są też konstrukcję które zmniejszają bądź zwiększają ilość światła poprzez przytrzymanie guzika zasilania, chociażby omawiany jakiś czas temu ROFIS MR30. Co prawda tutaj tryb „skaczą” przy naciśnięciu guzika, ale są i modele latarek których sterownik płynnie reguluje jasność świecenia
  • Chroni ogniwo przed nadmiernym rozładowaniem. Dlatego też w Convoyach nie używamy ogniw zabezpieczonych. Jednak sterownik ten ma pewien defekt i zabezpieczenie działa jedynie gdy użytkownik zwróci uwagę na rozładowujące się ogniwo. Więcej na ten temat przeczytacie przy konkretnych sterownikach. Miejcie też na uwadze fakt że nie każdy sterownik w latarce posiada takie zabezpieczenie. W takim wypadku musicie użyć ogniw zabezpieczonych. Na szczęście brak tych zabezpieczeń występuje głównie w tanich latarka np. Ultrafire c8. Zdarzają się też takie sterowniki w droższych konstrukcjach, ale brak tego zabezpieczenia nie jest jakąś tragedią gdyż przy słabych ogniwach latarka odczuwalnie gorzej świeci np. Convoy L6. Więcej informacji o ogniwach 18650 (zabezpieczone / protected / fake) pisałem i linkowałem w kompendium 18650 i fake 18650.
  • Niektóre ze sterowników są połączone z modułem ładowania, dzięki czemu nie musimy posiadać dodatkowej ładowarki do ogniw. W Convoyach jest to np. model s9 czy seria „BD”
  • Po modyfikacjach oprogramowania i sterownika można dołączyć do nich zabezpieczenia termiczne czy inne funkcje znacznie rozbudowujące ich możliwości. Dodawanie tych opcji to już wyższa szkoła jazdy gdyby ktoś się na to napalił. Uprzedzając niektóre pytania, nie planuję poradnika jak programować latarki. To nie moja bajka że tak powiem. Z takimi problemami proponuję udać się na forum swiatelka.pl gdzie siedzą guru od programowania i dłubią w kodzie driverów od lat

 

 

Najpopularniejsze modele / oznaczenia sterowników w latarkach Convoy i ich tryby

W najbardziej znanych modelach latarki Convoy (c8 czy s2+) używamy sterowników o średnicy 17 mm. Są one oparte o układy AMC. Aktualnie najczęściej spotkacie modele (oznaczenia) :

  • Nanjg 105c
  • Nanjg 105d
  • FX-12
  • Convoy v1
  • Convoy v2
  • Convoy2

 

Z jednej strony dzięki nazwie możemy poznać z jakimi trybami mamy do czynienia, ale nie jest niestety to pewniak. Weźmy na przykład model FX-12. Występuje w wersji z zielonym oraz czerwonym PCB. Wersja z firmware Biscotti ma często czerwone PCB, natomiast zielna to standardowe 3/5 grup. Nie jest to jednak w 100% jednoznaczne, bo margines błędu wynika z faktu możliwości przeprogramowania drivera i wtedy oznaczenie na nim widoczne dadzą nam tyle co nic. Jedyne co nam pozostaje to „przeklikanie” sterownika. Ostatni z wymienionych sterowników jest dostępny m.in. u Simona na Aliexpress, ale uważajcie na niego. Jest to sterownik z jednym trybem – 100% oraz NIE POSIADA zabezpieczenia przed nadmiernym rozładowaniem ogniwa ! Nie jest to model popularny, wystarczy że zobaczycie sobie ilość kupujących go osób. Na chwilę publikacji tego wpisu można ich wyliczyć na palcach jednej ręki.

 

Podstawowy sterownik Convoy 3/5 grup

Sterownik do latarki Convoy

 

Czas pracy akumulatora

Tutaj bywa pełno sprzeczności i nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Pojęcie rozładowanego ogniwa każdy z nas może interpretować inaczej, np. Jasio będzie uznawał rozładowane ogniwo w momencie gdy latarka zacznie nam błyskać, Kasia z uporem maniaka będzie czekać aż latarka kompletnie się wyłączy i będzie śmigać ze światełkiem które błyska co chwila (taki pseudo stroboskop (ach te kobiety ;))). Druga sprawa to REALNA pojemność ogniwa. Jedna osoba będzie używać nowego ogniwa o pojemności 3000 mAh, inna 2500 mAh a kolejny osobnik 3400 mAh. Każdy z nich powie że ma „baterię” i latarka nie działa mu tak długo jak opisał to Diodek. Fakt rozstrzału w pojemności też warto mieć na uwadze gdyż jedna osoba kupi nową sztukę ogniwa 18650 a druga używkę z demontażu. Warto też wspomnieć że w przypadku latarek posiadających zmodyfikowane oprogramowanie sterownika wynik może być nieco lepszy niż w testach, ale nie są to diametralne różnice.

Do testu użyłem całkowicie nowego ogniwa Samsung 30Q o pojemności 3000 mAh.

Convoy s2+ 2.1 A i 2.8 A – czas pracy w trybie maksymalnym

Schodki które widzicie to błyski. Z czasem jasność spada i tak możemy ciągnąć jeszcze długo długo, ale nie jest to takie fajne. Czemu tak jest, opisałem w dalszej części tego poradnika.

 

Convoy s2+ 2.1 A i 2.8 A – czas pracy w trybie średnim (Medium)

 

 

Modele które najczęściej mają tą grupę trybów

  • Nanjg 105c
  • Nanjg 105d
  • FX-12 (zielony)
  • Convoy v1

 

Dostępne tryby 

1. 5%, 40%, 100%, stroboskop, SOS
2. 5%, 40%, 100%

 

Zmiana trybu

Na włączonym urządzeniu naciskamy guzik do połowy. Jeżeli nie mieliście wcześniej takiej latarki to pewnie będziecie ją włączać i wyłączać na początku. Bez obaw, to normalne, chwila zabawy i wyczujecie sprzęt.

 

Zmiana grupy

Uruchamiamy latarkę na najsłabszy tryb. Musimy teraz chwilę poczekać aż dioda raz mrugnie. Po tym błysku naciskacie włącznik do połowy bądź wyłączacie latarkę całkowicie. Zarówno jeden jak i drugi sposób jest prawidłowy. Grupa zmieniona. Aby przywrócić poprzednią grupę postępujecie tak samo. Przeskakiwanie między grupami zajmuje dosłownie kilka sekund. Wadą tego rozwiązania jest przypadkowe przeskakiwanie gdy przypadkiem będziecie chcieli zmienić tryb przy mrugnięciu, ale spokojnie, i to opanujecie.

 

Jak zmienić grupę lub tryb – video


Pamięć ostatniego trybu

Sterownik posiada pamięć ostatniego trybu. Jest on uruchomiony domyślnie i aby zadziałał musicie używać konkretnego trybu przez kilka sekund. Po wyłączeniu latarki uruchomi się ona na trybie z którego została wyłączona. Jeżeli zdarzy Wam się że latarka startuje od najsłabszego trybu, a ostatnio włączony był max, to znaczy że świeciliście nią za krótko. Musicie wtedy poczekać chwilę dłużej. Nie ma możliwości jego wyłączenia.

 

Sygnalizacja rozładowanego akumulatora

Przy rozładowaniu ogniwa do ~ 3 V sterownik da nam znać mrugając diodą co jakiś czas. To są właśnie owe „schody” z grafik przedstawionych na początku wpisu.

WAŻNE
Latarka nie wyłączy się sama ! Musicie pilnować aby ją wyłączyć. W przypadku gdy Wam się włączy przypadkiem będzie się rozładowywać cały czas świecąc i błyskając (schodki z grafiki którą widzieliście na początku wpisu). Co za tym idzie, ogniwo 18650 (jeżeli jest bez zabezpieczeń) rozładujecie poniżej krytycznego poziomu – 2.5 V. W testach „zjechałem” z napięciem do 2.13 V zanim dioda przestała świecić.

 

Zabezpieczenie przed odwrotnym włożeniem ogniwa

Jest. W przypadku gdy odwrotnie włożycie ogniwo („minusem” do przodu) i uruchomicie latarkę nic nie powinno się stać ze sterownikiem. Zawsze dla pewności zalecam jednak przeczytać ogłoszenie z miejsca zakupu by nie było później niedomówień i okaże się że kupiliście jakiegoś Convoya po modach na innym sterowniku.

 

Co można zmienić

  • Wymienić przewody
  • Dolutować układy AMC (na tzw. kanapkę)
  • Odlutować jeden bądź więcej AMC
  • Przeprogramować (to już zajęcie dla bardziej wtajemniczonych)

 

Jak rozróżnić wersję 2.1 A od wersji 2.8 A

Można to zrobić na 2 sposoby :

Na szybko i na oko to sprawdzenie ilości układów AMC. Jeżeli po rozkręceniu widzicie 2 układy, tzn. że macie wersję 2.1 A (*6). W przypadku gdy są 4 układy, macie styczność z modelem 2.8 A (*8). Gwiazdki w nawiasach sugerują ilość układów AMC na sterowniku. Pisałem że widoczne są 2 lub 4 a wspominam o 6 lub 8 w nawiasach gdyż „dodatkowe” cztery sztuki AMC są pod spodem sterownika i nie widzicie ich w pigule.

Drugi sposób to pomiar. Ważne przy pomiarze są przewody, jakość miernika jest już drugorzędna. Co i jak to dokładnie wygląda, to już omówiłem krok po kroku na poniższych filmach.

 

Czy warto dopłacać do wersji 2.8 A podczas gdy wersja 2.1 A jest tak tania (sugerując się ceną ~ 35 zł za „szaraka”) ?

To już musicie sobie sami odpowiedzieć. Ile osób, tyle zdań. Dużo też zależy czy chcecie pchać dodatkową kasę w latarkę (mody) czy chcecie latarkę aby świeciła i już. Dla ułatwienia zapraszam na piątą część kompendium czyli porównanie tych wersji w terenie.

 

Nowa wersja oprogramowania (firmware Biscotti) – 12 grup / 55 trybów (Convoy)

Sterownik Biscotti

 

Czas pracy akumulatora

Orientacyjny czas pracy został podany w opisie sterownika 3/5 grup.

 

Modele które mają tą grupę trybów

  • FX-12 (czerwony)
  • Convoy v2

 

Dostępne tryby 

1. 0.1%, 1%, 10%, 35%, 100%, strobo, biking, battery-check
2. 0.1%, 1%, 10%, 35%, 100%
3. 100%, 35%, 10%, 1%, 0.1%
4. 1%, 20%, 100%, strobo, biking, battery-check, SOS
5. 1%, 20%, 100%
6. 100%, 20%, 1%
7. 0.1%, 1%, 10%, 50%, strobo, biking, battery-check, SOS
8. 0.1%, 1%, 10%, 50%
9. 50%, 10%, 1%, 0.1%
10. 1%, 10%, 35%, 100%
11. 100%, 20%, strobo
12. 100%

 

Tryb „biking” w latarce Convoy

Często spotykam się w sieci z zapytaniami o tryb „biking”. Co to za twór ? Otóż jest to tryb ciągłego świecenia z delikatnym mruganiem co jakiś czas. Można powiedzieć że jest to tryb rowerowy (chociaż oficjalnej definicji takiego trybu nie ma). Pewnie natkniecie się w sieci na inaczej działające tryby, ale ochrzczone też nazwą „rowerowego”. Po czyjej stronie racja, nie ma co gdybać. Każdy niech nazywa go jak chce. A skoro już jesteśmy przy wolnej amerykance trybów to słyszałem kiedyś o określeniu trybu stroboskopu jako pierdzielec (konkretniej było bardziej niekulturalnie, ale wiadomo o co chodzi) 🙂 Dodam że ten tryb działa na 100% mocy drivera.

 

Tryb „battery-check”

Sprawdza on z grubsza poziom naładowania ogniwa. Jest to pokazane w pięciostopniowej skali, jednak cztery z nich dotyczą pojemności. Ostatni, piąty, błysk jest informacyjny o tym że ogniwo jest przeładowane.

 

Zmiana trybu

Na włączonym urządzeniu naciskamy guzik do połowy.

 

Zmiana grupy

W tym sterowniku to zaszaleli. O ile osoby obeznane z Convoyami jakoś dają radę, tak początkujący mają z tym naprawdę duży problem. Na początek zobaczmy oficjalną grafikę przedstawiającą tryby oraz informacje jak je zmieniać.

 

Prościzna w odszyfrowaniu, nie ? 🙂

 

A że Polacy nie gęsi…

Polski opis sterownika latarki Convoy Biscotii

 

Domyślnie zaprogramowana jest pierwsza grupa trybów. Jeżeli Ci pasuje, nic nie ruszaj. Gdybyś jednak chciał to zmienić :

  • Włącz latarkę
  • Naciśnij ponad 10 razy włącznik tak jak byś zmieniał tryb
  • Po pierwszym błysku naciśnij ponownie lekko włącznik jak przy zmianie trybu
  • Latarka jest teraz w trybie konfiguracji grup. Będzie teraz powoli mrugać wskazując na konkretną grupę.
  • Chcesz włączyć 5 grupę trybów to czekasz aż latarka błyśnie 5 raz po czym lekko naciskasz guzik. Grupa 5 jest zaprogramowana. Analogicznie postępujesz przy ustawieniu innej grupy.

 

Przykład pierwszej grupy trybów ze sterownika Biscotti

 

Jak zmienić grupę lub tryb – video

 

Pamięć ostatniego trybu

Jest. Mamy możliwość jej włączenia i wyłączenia.

 

Sygnalizacja rozładowanego akumulatora

Jest. gdy napięcie na ogniwie osiągnie ~ 3 V latarka zacznie mrugać.

WAŻNE
W moim teście latarka padła przy napięciu 2,78 V, więc jest względnie. Jednak nie polegajcie do końca na tej metodzie i gdy nasza latarka chce wymiany ogniwa, to tak zróbcie.

 

Zabezpieczenie przed odwrotnym włożeniem ogniwa

Jest. Pamiętajcie jednak aby się upewnić o tym sprawdzając ofertę gdzie dokonany był zakup latarki.

 

Co można zmienić

  • Wymienić przewody
  • Dolutować układy AMC (na tzw. kanapkę)
  • Odlutować jeden bądź więcej AMC
  • Przeprogramować (to już zajęcie dla bardziej wtajemniczonych)

 

Convoy RAMPING

Wpis o tym driverze jest tylko uzupełniony częściowo z racji dużej ilości zapytań które wpływają na temat konfiguracji tego sterownika. Uzupełnię go najszybciej jak to możliwe.

Sterownik Biscotti

 

Czas pracy akumulatora

W budowie…

 

Modele które mają tą grupę trybów

W budowie…

 

Dostępne tryby 

  1. Jeden tryb o pełnej mocy. Zależnie od akumulatora jest to 4.5A do 6A. Podpinając go do zasilaczy stałoprądowych możemy wycisnąć nawet 8A. Możemy zmienić jego moc / jasność.
  2.  Jeden tryb o mocy ograniczonej do 1.5A.
  3. Stroboskop z możliwością zmiany na jeden z poniższych trybów:
    • 1% jasności
    • 100% jasności
    • Stroboskop 100%
    • Intensywny pojedynczy błysk 100%*
    • Powolne mruganie 20%
    • SOS 40%

Ramping – stopniowe zwiększanie jasności. Programując go wybieramy sobie pierwszy tryb.

* w oryginale występuje pod nazwą beacon

 

Zmiana trybu

Uruchamiacie latarkę i macie fabrycznie ustawiony jeden tryb – 100% mocy (pierwszy tryb). Jest możliwa zmiana jego mocy – dokonujecie tego w trybie stopniowego zwiększania jasności RAMPING.

Gdy, po włączeniu latarki, klikniecie :

  • 2x to ustawicie sobie jeden tryb o mocy 1.5A (drugi tryb)
  • 5x to ustawiacie sobie tryb tzw. Ramping
    • Latarka w tym trybie będzie stopniowo zwiększać jasność. Akceptując któryś z poziomów jasności wybieracie sobie go jako pierwszy tryb po uruchomieniu. Zatwierdzenie jasności odbywa się poprzez delikatne naciśnięcie włącznika bądź wyłączenie latarki w wybranym przez Was momencie. Jeżeli przeoczycie jasność którą chcecie ustawić nic straconego. Stopniowe zwiększanie jasności będzie powtarzane 3 razy. Jeżeli w ciągu tych 3-ech zapętleń nie podejmiecie żadnej akcji, pierwszy tryb nie zostanie zmieniony
  • 3x to ustawicie stroboskop (3 tryb).
    • Kliknięcie jeszcze 5x chwilę po ustawieniu 3 trybu przeniesie Was do jego konfiguracji. Wybieracie tutaj jaki tryb będzie ustawiony po 3-krotnym delikatnym naciśnięciu włącznika (domyślnie jest to stroboskop o czym pisałem chwilkę wcześniej). W trybie konfiguracji latarka będzie błyskać co sekundę. Aby zaakceptować któryś tryb należy delikatne nacisnąć włącznik. Każdy kolejny błysk odpowiada kolejno trybom:
      • 1% jasności
      • 100% jasności
      • Stroboskop 100%
      • Intensywny pojedynczy błysk 100%
      • Powolne mruganie 20%
      • Nie wybranie żadnego z trybów aktywuje automatycznie tryb – SOS 40%
    • Dla przykładu :
      • Klikniecie zaraz po 1 błysku, ustawicie sobie 1% jasności na trzecim trybie
      • Klikniecie zaraz po 5 błysku, ustawicie sobie powolne mruganie na trzecim trybie
      • Brak kliknięcia podczas opcji wyboru trybu ustawi wam SOS
  • 8x to resetujecie ustawienia latarki do wersji fabrycznej

Pojedyncze delikatne kliknięcie na drugim i trzecim trybie przeniesie Was do trybu pierwszego.

 

Ramping Convoy Driver UI

 

I po „polskiemu” 🙂

Polski opis sterownika Convoy - Ramping

 

Sygnalizacja rozładowanego akumulatora

Jest. gdy napięcie na ogniwie osiągnie ~ 3 V latarka zacznie mrugać a następnie się wyłączy

 

Zabezpieczenie przed odwrotnym włożeniem ogniwa

Jest

 

Zabezpieczenie termiczne

Nie ma

 

Co można zmienić

Sterownik 😉

 

Mamy tutaj de facto 3 tryby pracy, gdzie 2 z nich można dostosować częściowo pod siebie. Jeżeli ktoś ogarnie konfigurację, to ma naprawdę prosty sterownik z kilkoma trybami, chociaż ich dobór jest dyskusyjny ale to tylko moje zdanie.

 

Sterownik A17DD-L FET+1 (Astrolux S1/BLF A6)

Ten sterownik spotykany jest najczęściej w latarkach Astrolux czy BLF. Posiada dwie grupy trybów do wyboru plus jedna „ukryta”. Możemy zaprogramować go aby pamiętał ostatni tryb, lecz domyślnie jest ta funkcja wyłączona. Dość często można go spotkać z latarką Convoy s2+ i Convoy c8 (jako mod a’la Astrolux). Różni się on nieco działaniem od tych z Convoya, a konkretnie chodzi o pracę na akumulatorze. Więcej na ten temat napisałem w dalszej części wpisu.

Jeszcze warto wiedzieć że do tego sterownika zaleca się ogniwa wysokoprądowe 18650 – Samsung 30Q, ale nie jest to obowiązek, tak więc bez obaw możecie sobie sprawić jakieś inne. Jeżeli nie macie dostępu do ogniw wysokoprądowych wrzućcie zwykłe. Jedyne co, to będzie ciut słabiej świecić, ale i tak będziecie zadowoleni 🙂

 

Sterownik do latarki BLF / Astrolux

 

Dostępne tryby 

  • Moon – Low – Med1 – Med2 – High1 – High2 – Turbo
  • Low – Med – High – Turbo

Między tymi dwiema grupami możemy „przeskakiwać” i właśnie jedną z tych dwóch grup należy wybrać jako „aktywną”. Niżej jest grupa „ukryta”.

  • Moon – Turbo – Tactical Strobe – Battcheck – Bike Flasher

Ukryta to w zasadzie mocne słowo, chodzi o to że tryby z tej grupy możemy przywołać w każdej chwili, bez względu którą z tych dwóch początkowych grup zaprogramujemy. W dalszej części wpisu wszystko Wam wytłumaczę.

 

Zmiana trybu

Zmiany dokonuje się poprzez krótkie naciśnięcie włącznika latarki <0.5s. W przypadku „ukrytej” grupy, przeskok między trybami następuje poprzez naciśnięcie włącznika na okres 0.5s – 1.5s.

 

Zmiana grupy

 

 

Opis sterownika BLF / Astrolux (UI)
„Jesteś tutaj” 😉

 

  • Na uruchomionej latarce naciskacie włącznik 18 razy (jak przy zmianie trybu) – aż światełko wam zgaśnie
  • Pierwszy tryb konfiguracji (2 błyski, trzeba kliknąć między nimi) który się uruchomi to MODE GROUP czyli przełączenie między 7 a 4 trybami (i odwrotnie). Następne 2 błyski to MODE MEMORY. Odpowiada on za włączenie lub wyłączenie trybu pamięci. Demonstrację jak to wygląda w praktyce macie pokazane na filmie.

 

Zmiana trybów i grup w sterowniku BLF na przykładzie BLF A6 

 

Pamięć ostatniego trybu

Postępujecie analogicznie jak przy zmianie grupy, tylko reakcja kliknięciem musi odbyć się na „drugim” błysku. Pierwsze będzie wyborem grupy, a później pamięć ostatniego trybu. Naciśnięcie włącznika po pierwszym błysku wyłączy pamięć, po drugim uaktywni ją. Aby było Wam łatwiej zrozumieć przyjrzyjcie się grafice wyżej.

 

Sygnalizacja rozładowanego akumulatora

BRAK. Przy naprawdę słabym ogniwie latarka świeci już bardzo słabo. Jest to znak że czas wymienić akumulator. W teście rozładowania „do zera”, czyli do czasu aż latarka sama się wyłączy, ogniwo było rozładowane do napięcia 2.76 V. Jest to jeszcze bezpieczna granica rozładowania ogniw 18650.

 

Zabezpieczenie przed odwrotnym włożeniem ogniwa

Wg. specyfikacji jest.

Diodek
Diodek
czyli Michał. Fan dwóch kółek, chociaż częściej siedzi w czterech. Prywatnie dłubie przy komputerach i rozwiązuje problemy tych co klikają, ale nie tam gdzie trzeba. Fan światełek Convoy (co widać po starszych wpisach na blogu), lecz czas pozmieniał priorytety.
Powiązane wpisy

42 KOMENTARZE

  1. Cześć, chętnie zakupie sterownik do s21a na sst40. Obecnie mam oryginalny – biscotti – wadliwy czasem latarka świeci na minimum czasem się wogóle nie włącza . Pomagał tylko 'reset’ -zwieranie elementów na PCB po wyciągnięciu na zewnątrz. Ktoś poleci jakiś sklep żeby zakupić sterownik- one cbyba są na 20mm może być biscotti bo drugą mam S2+ i już się przyzwyczaiłem 🙂

    • Cześć,
      Kupuj części czy latarki u Simona, będziesz miał pewniaka. Możesz też z nim pogadać aby doradził Ci co i jak.

  2. Hej kupiłem takiego convoya S2+ z takim sterownikiem AMC7135 * 8 i teraz mam pytanie czy ten sterownik ma tylko dwa tryby

    • Cześć. Napisałeś o mocy, nic o sterowniku bezpośrednio. Najlepiej podlinkuj do miejsca gdzie dokonałeś zakupu.

  3. Witam.

    Chcę zbudować oświetlenie awaryjne i myślę o wykorzystaniu sterownik do latarek.
    Ogólnie dostępne konstrukcje oświetlenia awaryjnego opierają się na ogniwach wtórnych NiMH / NiCD, a ja chcę użyć akumulatorów jonowych (jednego o napięciu nominalnym 3.7V). O ile ładowanie ogniwa i późniejsze podpięcie do sterownika napięcia 5VDC (z przetwornicy) lub bezpośrednio napięcia z aku to żaden problem, ale o tyle dobór sterownika +dioda już taki jest.

    Ogólnie szukam sterownika, który:
    – będzie działać w napięciach 2.8V do 4.2V (aku) lub z przetwornicy 5V
    – wyłączy aku przed nadmiernym rozładowaniem (ogniwa bez zabezpieczeń)
    – driver będzie pamiętać ustawiony tryb (nawet po odłączeniu całkowitym zasilania to ważne)
    – konstrukcje takich sterowników są okrągłe, ale może jest „normlany” moduł ze złączami (szukałem, nie znalazłem, ale może źle szukałem)

    Sterownik będzie załączony dopiero po zaniku napięciu sieciowego (myślę o przekaźniku mechanicznym lub półprzewodnikowym). Być może można użyć MOSFET (chcę pobrać kilkaset mA do osiągnięcia kilkuset lumenów na diodzie więc chyba da radę tranzystor??) ale nie mam wiedzy jak zbudować taki układ.

    Do tego pozostaje dioda – nie wiem jaką diodę wybrać, zależy mi na kilkuset lumenów max.

    Jeśli ktoś pomoże w doborze sterownika + dioda po zasilania akumulatora jonowego to poproszę o odpowiedzi.

    Pozdrawiam

  4. Cześć Diodek,
    Mam convoya S2+ na diodzie sst20, sterownik Biscotti 12 grup, 2.1A (6×7135). Strasznie brakuje mi jakiegoś trybu pomiędzy 35%, a 100%, a nie chcę za każdym razem przełączać się na inną grupę (chyba 7 i 8) gdzie max jest 50%. Moje pytanie brzmi: Czy w jakiś w miarę prosty sposób da się doprogramować lub zmienić sterownik (na jaki) by mieć też tryb około 60 -70%? (Jak maksymalny tryb przy 4×7135)

    • Hej.
      No niestety, przeprogramowanie sterownika to nie taka prosta rzecz. Na dobrą sprawę osobiście nigdy nie widziałem nawet poradnika krok po kroku jak to zrobić.

      • Czyli zostaje zakup drugiego convoya 4×7135. Ostatnia kwestia, czy jadąc rowerem różnica w jasności (w trybie 100%) w latarce 4×7135, a 6×7135 będzie duża i czy bardzo wydłuży to życie baterii? Nie chodzi mi o jakąś konkretną liczbę lumenów tylko o Twój subiektywny odbiór, tak na Twoje oko. Tak swoją drogą zawsze zastanawiała mnie ta duża „dziura” między trybami i fakt, że nie widziałem aby ktoś narzekał na brak jakiegoś trybu pomiędzy 100 a 50 %.

        • Jak chcesz to mam s8 fabryczną w konfiguracji 4×7135 na sprzedaż 🙂 Miała mieć reckę, ale się jej nie doczeka nigdy. Jak też jakieś 50 innych latarek.
          Myślę że da radę, jeżeli nie potrzebujesz mega ilości światła. Wiele lampek rowerowych nawet nie osiąga połowy takiej mocy a jeżdżą.
          Zrób sobie bardzo uproszoną matematykę – maksymalny pobór mocy dla 7135×4 to 1.4A, przy 7135×6 to 2.1A. Przeciętny akumulator ma 3A. Już widzisz różnicę w czasie pracy? 🙂
          Co do dziury, niestety dużo osób narzeka że Convoy ma fatalnie rozplanowane tryby i coś w tym jest. Niestety modyfikacje oprogramowania to już wyższa szkoła jazdy.

          • Dzięki za wyczerpującą odp. Zamówię jednak S2+ z diodą sst20. Pierwsza dioda, którą polubiłem po Nichia 219. (oddawanie barw – ale komu ja to mówię ;)). Jeszcze raz dzięki.

  5. Posiadam latarkę Convoy S2+, podczas jej używania podczas rozładowywania moc świecenia zamiast spadać o 50% to od razu przechodzi do mocy minimalnej i mruga. Czy to poprawne działanie, a jeśli nie co może być tego przyczyną?

  6. Witam, czy możliwe jest uzyskanie w sterniku do convoy 2s+

    Wyłącznie
    100% 1 grupa
    50% 2 grupa
    Lub
    100% 1 grupa
    50% 2 gr
    Strobo
    3grupa

    Celem takiego działanie jest włączanie urządzenia bez przełączania poziomu mocy.

    • Witaj.
      Tylko na Biscotti możesz pokombinować z grupami na większą skalę. Jak chcesz pod siebie konkretne tryby które wymieniłeś, to trzeba by było przeprogramować całkowicie sterownik.

  7. Hej, może już się uporałeś z problemem, ale napiszę 😁.
    Sterownik biscotti nie działa z podświetlanym włącznikiem :-\ a szkoda. Pozdrawiam

  8. Hej,
    dzisiaj dotarł do mnie zamówiony sterownik Biscotti z ośmioma AMC (2.8A). Wszystko złożyłem do kupy, lecz nie mogę zmienić trybów. Lekkie wciśnięcie przycisku tylko „wyłącza na chwilę” latarkę, „całkowite” wciśnięcie przycisku daje ten sam efekt. Ogniwo to samo co wcześniej Panasonic 18650B. Założyłem nowy podświetlany przycisk (taki sam jak poprzedni), ale rezultat jest taki sam. Wiesz może w czym problem?

    • Witaj.
      Wymontuj sterownik i diodę. Jak masz koszyk z przewodami to wrzuć ogniwo i zmieniaj tryby poza latarką aby wykluczyć ewentualne problemy po stronie sterownika. Zaczep dodatni biegun do sprężynki a ujemny do tego złotego okręgu wokół sterownika. Dotykając okręgu (minus) przeskakujesz między trybami. Dioda musi być podłączona abyś widział efekt.
      Gdyby coś było nie jasne, daj znać.
      Ponoć te podświetlane też potrafią czasem kolidować, i jak możesz to go wymień w pierwszej kolejności by wykluczyć ewentualny błąd.

  9. Witam, dobra robota z tym mini kompendium. Moim ulubionym sterownikiem jest A17DD-L FET+1. I tu właśnie przy opisie konfiguracji jest mały błąd. Kliknięcie pomiędzy pierwszą parą błysków przełącza tryby 4 lub 7 a kliknięcie pomiędzy drugą parą błysków włącza/wyłącza pamięć ostatniego trybu. Czasy są krótkie i trzeba chwilę poćwiczyć żeby trafić w dobry moment.
    Największym atutem sterownika jest to że jak mamy za jasno to można zejść poziom niżej jasności bez przechodzenia przez wszystkie wyższe tryby.

    • To prawdopodobnie coś z oprogramowaniem, przydałoby się zaprogramować ją na nowo i zobaczyć efekt. Ewentualnie reklamuj latarkę u sprzedawcy jeżeli nie znasz się na programowaniu.
      Mimo wszystko i tak bym jeszcze przetestował ją na innych ogniwach od kolegi czy kogoś z rodziny. Dla świętego spokoju.

  10. Latarka zmniejsza poziom jasności co 3-4s aż do wyłączenia, battery check nie działa, mimo pełnego ogniwa (po kliku z innego trybu poprzedzającego bat. check, po prostu nie świeci.

  11. było to już dość dawno, są to Panasoniki NCR18650 od woytazo, (sprawdzane liitokala li-i500 mają jeszcze realnej poj. około 2600mAh) w każdym razie z innymi convoyami radzą sobie bez problemów min. s2, c8

    • Czyli dobre źródło. Czy po naładowaniu latarka gaśnie od razu świecąc coraz słabiej czy jest to rozłożone w czasie ? Battery chceck nie działa nawet w przypadku w pełni naładowanego ogniwa ?

  12. Hej.
    Z odzysku, ale są ok, ze swiatełek, 2900 mAh, kupiłem 2 latarki jedna amc x6 druga x8 i to u niej jest ten objaw. Ta słabsza działa bez problemu na tych ogniwach. Dioda w obydwu to sst20. Pozdrawiam

  13. Witam, zakupiłem sobie convoy s2+ z sterownikiem convoy v2 biscotti niestety latarka po ustawieniu wybranego trybu sama zmienia tryby na coraz słabsze aż gaśnie(brakuje przy zmianie trybów trybu battery check, poprostu w tym miejscu dioda w ogóle nic nie sygnalizuje) , czy czegoś nie wiem czy jest walnięty sterownik

  14. Cześć, z Biscotti jest jeden problem – ma zmienny program strobe 8/16 Hz i robi szrot z latarek Convoy w temacie light painting niestety :/ stary sterownik z dwoma grupami leci po stałych 10 Hz i to jest opcja idealna do foto zabaw z latarkami 🙂 moje pytanie – wspominałeś, że przy odrobinie biegłości można pokusić się o manualne programowanie trybów. podrzuciłbyś jakiegoś tutka albo spróbował coś opublikować w tym temacie na swojej stronie? przywrócenie stałego stroba w sterownikach Biscotti to teraz taki trochę Grall w foto latarkowym świecie http://budgetlightforum.com/node/57150

    • Hej.
      Nie bawię się programowaniem sterowników, więc poradnika nie będzie. Pytaj na swiatelka.pl / torch.pl. Tam siedzą osoby co programują drivery od lat.

  15. Diodek, że też Ci się chce prowadzić ten blog. No masz zdrowie! 😉 Ogólnie sterowniki na 1S,- liniówki i DD to lipa. Wyjątkiem są Boost, ale to wyjątki… Najlepsze driverki są na przetwornicy. Dla LED 3V- 2S, LED 6V- 3S. Co do „mistrzów programowania”- no bez przesady. Programowanie Attiny to żadna filozofia… 😉

    • Nie popadajmy w skrajności. Gdyby było tak źle, to pewnie by się nie przyjęły w obecnej formie, a mamy ich od groma.
      Jak ktoś chce się czegoś nauczyć, to nie nic nie będzie wielką filozofią. W praktyce spotykam się z problemami pokroju wymiana reflektora na kolimator i jest zagwostka jak to zrobić więc… Nauka, nauka i jeszcze raz nauka.
      Jeżeli masz chęć napisz jakiś poradnik, opublikuję Ci go. Wierz mi że spotka się z ciepłym przyjęciem wśród czytelników 🙂

  16. Taki skrót myślowy, mam na mysli samą latarkę do której wystarczy kupić baterie i dziala. Szukalem troche ale nie znalazlem samej latarki S2+ 2.1A za 35zl.

  17. Diodek gdzie znajde zestaw za ta cene? Poprosze o link akurat jestem na etapie kupowania S2+.
    „Czy warto dopłacać do wersji 2.8 A podczas gdy wersja 2.1 A jest tak tania (sugerując się ceną ~ 35 zł za „szaraka”) ?”

    • Hej.
      Convoye nie są w zestawach, są sprzedawane samodzielnie. Sprecyzuj co Ci konkretnie potrzeba potrzeba, bo do końca się nie rozumiemy i nie chcę aby były jakieś niejasności.

  18. Dla sterownika Biscotti piszesz, że „Pamięć ostatniego trybu: Jest. Brak możliwości jej wyłączenia.” a na filmie pokazujesz pięknie jak to zrobić 🙂

    • Dzięki za czujność ! Ten tekst miał iść do sterownika standardowego gdzie tryb pamięci nie jest możliwy do wyłączenia. Przy Biscotti nawet na grafice jest informacja o możliwości włączenia, bądź nie, tego trybu. Już poprawione.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne wpisy

Komentowane wpisy