13 C
Łódź
niedziela, 14 kwietnia, 2024
Strona głównaNewsPolskie akumulatory litowo jonowe jako napęd dla Europy

Polskie akumulatory litowo jonowe jako napęd dla Europy

Według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych zajmujemy (dane na rok 2023) 2. miejsce na świecie w produkcji ogniw litowo-jonowych. Na początku znajdują się Chiny a tuż za nami plasują się, kolejno, Stany Zjednoczone (USA), Węgry i Niemcy.

Polska odgrywa wiodącą rolę w łańcuchu dostaw dla sektora bateryjnego. Akumulatory litowo-jonowe stanowią już ponad 2,4% całego polskiego eksportu. Wartość eksportu w sektorze bateryjnym wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat, z około 1 mld zł (0,21 mld euro) w 2017 r. do ponad 38 mld zł (8,24 mld euro) w 2022 r.

RAPORT Polskie akumulatory litowo-jonowe napędzają Europę Potencjał sektora bateryjnego w Polsce i regionie CEE

 

Kraj 2022 % ogółu
Chiny 893 77
Polska 73 6
USA 70 6
Węgry 38 3
Niemcy 31 3

źródło: Bloomberg

Wiodący producenci ogniw Li-Ion w naszym kraju

W Polsce (i w Europie) największym producentem ogniw jest LG Energy Solution. Fabryka mieści się w Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem. Według PAIH, jej moce produkcyjne osiągnęły poziom ponad 100 GWh. Docelowo, w ciągu najbliższych kilku lat, mają zostać podwojone. Firma LG inwestuje i rozbudowuje firmę o kolejne zakłady produkcyjne w Kobierzycach. Jest to największa fabryka akumulatorów do pojazdów elektrycznych na świecie. Chętni mogą zobaczyć jak ona wygląda „od środka”, w tym reportażu.

Enchem, również inwestujący w Kobierzycach, ma być jedynym w Europie producentem soli litowej będącym jednym z głównych komponentów wykorzystywanych do produkcji elektrolitu do akumulatorów, a tym samym do produkcji baterii do samochodów elektrycznych.

Northvolt, szwedzkie przedsiębiorstwo które zakończyło budowę fabryki w Gdańsku. Będą specjalizować się w akumulatorach sodowo-jonowych.

Umicore, w 2021 roku otworzył zakład produkcyjny w Nysie, będący pierwszą fabryką materiałów katodowych w Europie. Jak twierdzi Umicore na swojej witrynie

Inwestycja w Nysie jest częścią strategicznej ścieżki wzrostu grupy Umicore i odegra kluczową rolę w procesie przechodzenia w kierunku czystej mobilności. Materiały katodowe są kluczowymi składnikami akumulatorów litowo-jonowych i decydują o ich wydajności. Materiały, które są produkowane w Nysie, są sprzedawane producentom ogniw akumulatorowych, którzy wytwarzają baterie do pojazdów elektrycznych.

SK Innovation, czyli koreański koncern w Stalowej Woli. Ich fabryka będzie produkować folie miedziane do akumulatorów litowo-jonowych. Produkcja ma ruszyć w drugiej połowie br.

Aby nie było tak różowo w Europie, Chińczycy, a konkretnie marka Eve Energy, inwestuje na Węgrzech (w Debreczynie). Ma ona powstać na prośbę BMW w celu zapewnienia im ogniw cylindrycznych do ich aut elektrycznych. Niektóre źródła podają, iż będzie to największa fabryka ogniw w Europie, a co za tym idzie, pokona tym samym „Polskiego LG”.

grafika: pixabaj@marcinjozwiak

Diodek
Diodek
czyli Michał. Fan dwóch kółek, chociaż częściej siedzi w czterech. Prywatnie dłubie przy komputerach i rozwiązuje problemy tych co klikają, ale nie tam gdzie trzeba. Fan światełek Convoy (co widać po starszych wpisach na blogu), lecz czas pozmieniał priorytety.
Powiązane wpisy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne wpisy

Komentowane wpisy