Drugi test baterii AA/AAA, tym razem na warsztat trafiła Czeska TESLA. Producent ma dość bogate portfolio produktów, jeżeli chodzi o modele, ale czy faktycznie, poza nazwą, aż tak bardzo się różnią?
Na ich stronie możemy znaleźć informację o „podziale” poszczególnych serii. I tak GOLD+ „jest naszą najwyższą klasą baterii alkalicznych, które zostały specjalnie skonstruowane do bardzo energochłonnych urządzeń, na przykład aparatów fotograficznych i ich lamp błyskowych. Ta seria zapewnia najwyższą wydajność przez długi czas”. Baterie z wersji SILVER+ są „przeznaczone do urządzeń o dużym zużyciu energii i długiej żywotności. Jest to idealny wybór do zabawek elektronicznych. Ta linia zapewnia długą żywotność baterii przy stałym obciążeniu energią”. Natomiast BLUE+ to baterie „przeznaczone do urządzeń o dużym zużyciu energii i długiej żywotności. Jest to idealny wybór do zabawek elektronicznych. Ta linia zapewnia długą żywotność baterii przy stałym obciążeniu energią”. O wersji BLACK+ oraz TOYS+ nie ma ani słowa na polskojęzycznej wersji strony. Pewnie to kwestia czasu aż dadzą aktualizację.
W tym wpisie nie będzie nota katalogowych (DataSheet), gdyż takowych się nie doszukałem. Jak ktoś ma na nie namiary, proszę aby dał znać.
Zapraszam przy okazji do śledzenia mojego fejsa, tam wrzucam info które nie publikuję na blogu, z racji ich „drobnej” treści, i dodaję co jakiś czas coś od siebie + spojlery co tam nowego u mnie się pojawi.
Poprzednie testy:
Mega test baterii AA/AAA #1 – Marka KODAK
Bateria AA | Bateria AAA |
TESLA Blue+ | TESLA Blue+ |
TESLA Black+ | TESLA Black+ |
Tesla Silver+ | Tesla Silver+ |
Tesla Gold+ | Tesla Gold+ |
Tesla Toys+ BOY | Tesla Toys+ BOY |
Tesla Toys+ GIRL | Tesla Toys+ GIRL |
TESLA Blue+ AA
Impedancja AC / Napięcie (V)
Waga
Testy z rozładowania 0.2 / 0.5 / 1 (A)
TESLA Black+ AA
Impedancja AC / Napięcie (V)
Waga
Testy z rozładowania 0.2 / 0.5 / 1 (A)
TESLA Silver+ AA
Impedancja AC / Napięcie (V)
Waga
Testy z rozładowania 0.2 / 0.5 / 1 (A)
TESLA Gold+ AA
Impedancja AC / Napięcie (V)
Waga
Testy z rozładowania 0.2 / 0.5 / 1 (A)
TESLA Toys+ BOY AA
Impedancja AC / Napięcie (V)
Waga
Testy z rozładowania 0.2 / 0.5 / 1 (A)
TESLA Toys+ GIRL AA
Impedancja AC / Napięcie (V)
Waga
Testy z rozładowania 0.2 / 0.5 / 1 (A)
TESLA Blue+ AAA
Impedancja AC / Napięcie (V)
Waga
Testy z rozładowania 0.1 / 0.2 / 0.5 (A)
TESLA Black+ AAA
Waga
Testy z rozładowania 0.1 / 0.2 / 0.5 (A)
TESLA Silver+ AAA
Impedancja AC / Napięcie (V)
Waga
Testy z rozładowania 0.1 / 0.2 / 0.5 (A)
TESLA Gold+ AAA
Impedancja AC / Napięcie (V)
Waga
Testy z rozładowania 0.1 / 0.2 / 0.5 (A)
TESLA Toys+ BOY AAA
Impedancja AC / Napięcie (V)
Waga
Testy z rozładowania 0.1 / 0.2 / 0.5 (A)
TESLA Toys+ GIRL AAA
Impedancja AC / Napięcie (V)
Waga
Testy z rozładowania 0.2 / 0.5 / 1 (A)
Podsumowanie
Przetestowałem całą serię baterii TESLA – 12 modeli (6xAA + 6xAAA) i wyniki nieco zaskakują, w stosunku do tego co można odszukać w opisie. W tym przypadku mogę śmiało powiedzieć że nie wszystko złoto, co się świeci 😉 Model z serii GOLD+ przegrał z SILVER+. Co prawda różnica nie jest kolosalna, ale jest.
Ciekawe że napięcie jest na nich wyjątkowo niskie a impedancja dość wysoka (ogółem Tesla ma wysokie wyniki na tle testowanego wcześniej KODAK-a). Chciałbym powiedzieć że błędy pomiarowe itp. Długo też nad tym myślałem i finalnie dokupiłem jeszcze po jednym opakowaniu każdego modelu TESLI. GOLD+, w obu przypadkach, tak samo się sprawował. Tak więc to nie wina sondy czy koszyka na ogniwa/baterie.
I przyznaję że nie mam zamiaru więcej „kolorować rzeczywistości”. Wyniki jakie są, każdy widzi. Jeżeli ktoś coś zarzuci że jest nie tak, niech podeśle po 2 opakowania każdego modelu na paczkomat, pod okiem kamery posprawdzam każdą sztukę i wyjdzie jak to jest ze sztukami które zakupiłem. Dodam że wyniki z rozładowań za bardzo się nie różnią. Przedstawione tutaj są tymi nieco lepszymi, lecz granica jest na poziomie 1-2% w pojemności.
Cynkowa BLUE+ też nie popisała się, i słaba wydajność na prądzie 0,5A, skutkowała tym że odpuściłem test na natężeniu 1 Ampera. Tzn. test zrobiłem, ale obciążenie nie zdążyło osiągnąć maksymalnego pułapu i a napięcie spadło do testowanej wartości 0,8V. Jako że to bateria cynkowa, nie ma co się dziwić.
Ciekawie wyglądają wersje „dedykowane” (?) do zabawek – TOYS+ BOY i GIRL. Niemal na każdym polu wygrała „dziewczynka”, pokonując „chłopka” w testach wydajnościowych. Tylko w rozładowaniu 1A, przy baterii AA, bateria BOY wyszła na prowadzenie.
Polskojęzyczna strona producenta, na chwilę obecną, całkowicie pomija model baterii AA/AAA w wersji BLACK+, oraz TOYS+ Boy i TOYS+ Girl. Próżno też szukać tam modeli baterii „guzikowych” np. CR2032 czy A10.
O notach katalogowych wspominałem wcześniej. Szukałem ich też na stronie „międzynarodowej” – teslabatteries.com, ale tam też nic nie znalazłem. Jedne na plus można zaliczyć że jest tam pełne portfolio oferty baterii dla konsumentów.
Z ciekawostek dodam że strona www była zmieniana w okolicy 2018 roku, jednak jest to krok nieco w tył (moim zdaniem). Na historycznej już wersji strony były podane jakiekolwiek parametry baterii, teraz cisza w temacie.
Z czasem zmieniony został też wygląd baterii. Pytając u źródła, dostałem informację że na chwilę obecną są w sprzedaży oba wzory posiadające te same parametry.
Chłopie, nie testuj baterii cynkowych prądem 0.5 A…, bo dla nich to taki wysiłek jak byś kręcił rozrusznikiem w samochodzie przez kilka minut i patrzył ile wytrzyma… Ja też testuję różne baterie, wyłącznie na swoje potrzeby, ale baterie cynkowe AA obciążam prądem 100 mA , bo dla nich to właściwie najwyższa wartość jaką mogą jeszcze znieść. Dla rozmiaru AAA stosuję 50mA.
Testy są identyczne dla każdej baterii, tak było i będzie w przyszłych testach. Służy to wyłącznie po to, aby pokazać wielu osobom, że baterie cynkowe to żart. Smutna rzeczywistość jest taka, że ludzie kupują kodaki z DEALZ-a i później są marudzenia jaki to szajs. Cieszy mnie, że masz świadomość różnicy między bateriami cynkowymi a alkaicznymi, ale dla wielu to dalej „to samo”.