-2.9 C
Łódź
wtorek, 14 stycznia, 2025
Strona głównaAutoVIOFO A129-G DUO - Kamera samochodowa typu DUAL 🎥

VIOFO A129-G DUO – Kamera samochodowa typu DUAL 🎥

Pojawiła się okazja do recenzji kamery samochodowej VIOFO 129-G DUO, czyli oczka w głowie na przód i tył naszych 4 kółek, więc czemu by nie skorzystać? Po bliższym przyjrzeniu się jej i sprawdzeniu w praktyce, można wywnioskować jedno – kamera naprawdę jest warta Waszej wagi.

Kamera samochodowa to ogólnie świetna sprawa dla kierowców. Może nam niejednokrotnie pomóc przy dochodzeniu naszych racji w sytuacjach gdy wersja sprawcy „lekko” mija się z naszą bądź ktoś w nas „puknie” i zaraz ucieknie. Patrząc nawet niedaleko w przyszłość, ma wejść przepis o pierwszeństwu pieszych na pasach i, znając życie, znajdzie się duża garść osób która będzie chciała wymuszać z tego tytułu odszkodowania. To co się dzieje na drogach przechodzi niejednokrotnie ludzkie pojęcie, a filmy znajdujące się na platformie YouTube są tego doskonałym przykładem.

 

Zawartość opakowania VIOFO A129-G DUO

Opisując jednak naszego dzisiejszego bohatera, VIOFO 129 DUO to kamera typu DUAL. Oznacza to że mamy jednoczesne nagrywanie tego co się dzieje przed autem oraz tego co się dzieje za nami (opcjonalnie w aucie, jak macie inną wizję jej instalacji). W skład zestawu wchodzi:

  • Kamera przednia z wyświetlaczem
    • Wyświetlacz o przekątnej 2 cali
    • Przetwornik obrazu SONY STARVIS IMX291, jasność F1.6
      • Kąt widzenia wynoszący 140 stopni
    • Moduł GPS
    • Wbudowany moduł WI-FI (2.4GHz oraz 5 GHz)
    • Wbudowany moduł Bluetooth
  • Kamera tylna
    • Przetwornik obrazu SONY STARVIS IMX291, jasność F1.6
      • Kąt widzenia wynoszący 140 stopni
  • Zapasowe taśmy dwustronne do przyklejania kamery
  • Zaczepy do poprowadzenia przewodu od kamery (również na taśmę dwustronną)
  • Łopatkę do łatwiejszego schowania przewodu w podsufitce auta
  • Ładowarkę do zapalniczki samochodowej z dwoma portami USB
    • Napięcie wejściowe 12V-24V (auta osobowe i ciężarowe)
    • Napięcie wyjściowe 5V/3,1A
  • Krótki przewód USB-miniUSB do kamerki -za jego pomocą można podłączyć urządzenie pod komputer i zgrać filmy bądź zdjęcia
  • Dłuższy, lecz nie za gruby, przewód USB-miniUSB – służy on do podłączenia kamery pod ładowarkę USB którą umieszczamy w gniazdku zapalniki samochodowej
  • 6-cio metrowy przewód USB-miniUSB – gruby, z solidnym ekranem, by podłączyć kamerę przednią i tylną
  • Instrukcję obsługi

 

Kilka słów na temat kamery VIOFO A129-G DUO i jej możliwości

Kamera frontowa oraz tylna jest mocowana do szyby auta za pomocą taśmy dwustronnej i zalecam zwrócić uwagę podczas montażu. W przeciwieństwie do przyssawek przyklejenie jest poniekąd permanentne więc późniejsze manipulacje są utrudnione. W najgorszym wypadku, gdyby nie dało się jej odlepić, bądź taśma ucierpiała, mamy dwie zapasowe taśmy w komplecie. Jak to się mówi – do 3 razy sztuka 🙂 Po ich zamontowaniu możemy manewrować „oczkiem” w polu 90 stopni aby dostosować widok z kamery do naszych potrzeb.

Urządzenie nie ma wbudowanego akumulatora, zasilanie dostarczają kondensatory, co przekłada się bezpośrednio na nasze bezpieczeństwo. Podczas uruchamiania auta dodatkowo trzeba odczekać chwilę aby kondensatory się naładowały i kamera się uruchomiła. Ich pojemność jednak w zupełności wystarcza podczas awarii, gdy kamera nagle straci zasilanie, aby zapisać aktualne nagranie i wyłączyć urządzenie. Wadą tego rozwiązania dla niektórych może być fakt że nie da się na niej operować bez podłączonego zasilania, ale mało kiedy pewnie będzie to ktoś robić. Po wstępnym skonfigurowaniu urządzenie będzie działać niemal bezobsługowo.

Filmy i zdjęcia są zapisywane na kartę microSD. A129 DUO obsłuży pamięci o pojemności do 256GB (od siebie polecam Samsung EVO Plus). W zestawie nie ma żadnej, więc trzeba się w nią wyposażyć we własnym zakresie. Dla zobrazowania ile co zajmuje:

  • 15-minutowy film zajmuje na WYSOKIM BITRATE 1,76GB
  • Film z NISKIEM BITRATE to plik o wadze 1,11GB
  • Jedno zdjęcie zajmuje średnio 200-400KB

Sama kamera przednia potrafi nagrywać filmy w jakości FHD i szybkości 60 klat/s. W trybie DUAL oferuje nagrywanie też w jakości FHD 1920x1080p, lecz szybkość spada do 30klat./s. To jednak w zupełności wystarcza do nagrań tego co się dzieje na drodze. Do dyspozycji mamy też mniejsze rozdzielczości.

Nasze nagrania możemy odtworzyć na kamerze, mało przyjemne patrząc na ekran o średnicy 2″, poprzez aplikację na telefonie (już lepiej), bądź podłączyć kamerę do TV i oglądać je na dużym ekranie. Podłączenie z TV jest w standardzie analogowym, ale do pokazania filmów w zupełności wystarcza.

Gdyby zaszła potrzeba przegrania filmów na komputer możemy użyć wbudowanego gniazda miniUSB i użyć przewodu znajdującego się w zestawie bądź wyjąć kartę i przekopiować zawartość za pomocą jakiegoś zewnętrznego czytnika kart pamięci bądź adaptera SD. To drugie rozwiązanie polecam dla osób które mają dużo materiału bądź bardzo zależy na czasie. Podłączenie pod PC urządzenia nie gwarantuje za szybkich transferów, mimo użycia szybkiej karty pamięci i gniazda USB 3.0 w komputerze.

transfer plików z kamery viofo A129-G DUO po usb

 

Kamerą możemy sterować bezpośrednio z jej menu bądź poprzez telefon i dedykowaną aplikację. Sterowanie poprzez aplikację na telefon wyklucza jednak możliwość zmiany ustawień bezpośrednio w urządzeniu.

 

Menu kamerki jest bardzo rozbudowane. Do wyboru mamy m.in. wybór wyświetlania tego co ma pokazywać się na ekranie (widok z kamery z przodu, z tyłu, tryb mieszany), zwiększenie bądź zmniejszenie jasności ekranu, WDR, odbicie lustrzane tylnej kamery, ustawienie parametrów które widzimy na nagraniach tj. prędkość, współrzędne, nr. rejestracyjny, model kamery itd. Warto poświęcić trochę czas na zapoznanie się z menu i dostosowanie go do naszych potrzeb. Najważniejsze funkcje są omówione na filmie.

 

Dzięki modułowi GPS możemy prześledzić naszą trasę krok po kroku i obliczyć jej długość, aktualną prędkość i wiele innych rzeczy dzięki programowani dla systemu Windows Dashcam Viewer. Program jest płatny, ale podstawowa funkcjonalność dla osób chętny zobaczyć jak to wszystko wyglądała w zupełności wystarczy.

 

Bardzo ciekawą opcją dla tego modelu jest tryb parkingowy który może uchronić nas przed przykrymi konsekwencjami gdy ktoś w nas uderzy i zwieje. Aby jednak ta funkcja działała, wymagany jest adapter dwu lub trzyżyłowy ACC HK3. Takie urządzenie podpięte pod akumulator auta zapewnia zasilanie cały czas. Po wyłączeniu silnika kamera przejdzie w tryb parkingowy dzięki któremu nasze auto jest dodatkowo zabezpieczone. Na szczęście adapter ma zabezpieczenie przed maksymalnym rozładowaniem akumulatora, które uchroni nas przed przykrą niespodzianką i nieplanowanym unieruchomieniem auta.

Jeżeli z jakiegoś powodu nie będziecie chcieli bądź mogli zamontować adapter, możecie pod adapter z gniazda zapalniczki podpiąć powerbank, a do niego kamerkę. Dzięki temu mamy nagrywanie cały czas. Jedyne co Was ogranicza to pojemność przenośnego banku energii. Gdyby ktoś chciał sobie wyliczyć orientacyjne zużycie energii by dobrać powerbank, niżej macie pobór prądu przez kamerę po godzinie pracy z wyłączonym ekranem po 3 minutach.

 

Ta kamera to mały komputer. Co jakiś czas producent wydaje aktualizacje i zyskujemy nowe funkcjonalności. Instalowanie nowej wersji oprogramowania jest bajecznie proste i wykona je bez problemu nawet osoba nie techniczna. Dodatkowa funkcjonalność za darmo 🙂 Dla przykładu 4 ostatnie aktualizacje, gdzie wprowadzono dość istotne zmiany dla tego modelu.

v2.1

  • Poprawa zapamiętania wyboru źródła sygnału video na ekranie
  • Optymalizacja zapętlania w trybie parkingowym dla wolniejszych kart

v1.9

  • Dodano tryb pamięci masowej przy podłączeniu kamery do komputera
  • Dodano możliwość ustawienia czułości G-Sensora i detekcji ruchu w trybie parkingowym w aplikacji mobilnej
  • Naprawiono problem z czułością G-Sensora podczas nagrywania w trybie parkingowym

v1.8

  • Dodano buforowany tryb parkingowy
  • Dodano ustawienia czułości detekcji ruchu i czułości G-Sensora dla trybu parkingowego
  • Zaktualizowane ikony mikrofonu i GPS

v1.5

  • Nowe rozwiązania trybu parkingowego, wsparcie dla adapterów zasilania VIOFO (ACC 3 żyły, 2 żyły)
  • Dodano opcje 2FPS, 3FPS dla trybu parkingowego time lapse
  • Dodano obsługę ustawień w aplikacji: SSID, numer rejestracyjny, tekst na nagraniu
  • Dodano funkcję odbicia lustrzanego obrazu z tylnej kamery
  • Dodano strefę czasową -2:30
  • Dodano możliwość wykonywania zdjęć po zabezpieczeniu nagrania pilotem
  • Zaktualizowano: naciśnięcie dowolnego przycisku podczas wygaszonego ekranu wybudzi ekran bez aktywowania funkcji przycisku
  • Zmiana formatu daty z RR/MM/DD na RR-MM-DD
  • Zmieniono czasu przejścia do trybu parkingowego podczas korzystania z dwużyłowego adaptera z 90 sekund na 5 minut

Jak sami widzicie – dzieje się. Takie podejście bardzo się chwali. Niewielu producentów dba o sprzęt i wydaje nowe wersje oprogramowania co jakiś czas. Przez takie ignoranckie podejście obrywa się tylko nam, kupującym.

 

Dodatkowe akcesoria do Viofo A129-G DUO

Kamerę możemy rozbudować o dodatkowe akcesoria dzięki którym zyska ona na funkcjonalności. Na szczęście akcesoria nie są specjalnie obowiązkowe i kamera bez nich radzi sobie świetnie.

Filtr CPL do Viofo – nakładamy go na kamerę i ostre refleksy / odbicia są blokowane. Przydatne w ostrym słońcu.

Guzik na BT – dzięki niemu możemy szybko zabezpieczyć nagranie na naszej kamerze. Mocujemy go za pomocą taśmy dwustronnej.

 

Produkty powiązane

Jeżeli ta kamera Cię nie zainteresuje, zerknij proszę na inne modele rejestratorów samochodowych marki VIOFO.

Viofo A129-DG Duo

Viofo A129 IR Duo

Viofo A119 V3 2K 60fps

VIOFO A119 V3 2560*1600P

VIOFO CPL Filtr A118C2 / A119 / A119S

Filtr CPL Viofo A119S / A129 

Przyssawka do szyby dla kamer VIOFO A119 A119S A119 Pro

 

Podsumowanie

VIOFO A129-G DUO to świetna kamera. Jakość filmów jest naprawdę dobra patrząc na jej półkę cenową. Mimo braku IR (w tym modelu) filmy z nagrań wieczorem są świetne. Duży wpływ ma na to wysoka jasność obiektywu i świetny sensor SONY. Wiadomo że IR nie zastąpi, ale nie każdy potrzebuje nagrywać w pełnych ciemnościach.

Dzięki modułowi GPS możemy zobaczyć gdzie poruszał się ktoś z domowników naszym autem np. nasza druga połowa która jest nie techniczna i skasowanie danych z kamery to dla niej nie lada zabawa 😉

Po rozbudowie o adapter zasilania mamy dodatkową „ochronę” auta 24/7. Opcjonalnie można użyć PB o którym pisałem wcześniej, dobierając jego pojemność odpowiednio do wymaganego czasu pracy. Ważnym też jest aby podczas jazdy autem nasz bank energii ładował się dość dużym prądem, w przeciwnym wypadku ciężko będzie na nim polegać.

 

Zapraszam serdecznie do zobaczenia pełnej, filmowej, recenzji która znajduje się na górze wpisu. Gdyby pojawiły się pytania, komentarze są do Waszej dyspozycji.

Diodek
Diodek
czyli Michał. Fan dwóch kółek, chociaż częściej siedzi w czterech. Prywatnie dłubie przy komputerach i rozwiązuje problemy tych co klikają, ale nie tam gdzie trzeba. Fan światełek Convoy (co widać po starszych wpisach na blogu), lecz czas pozmieniał priorytety.
Powiązane wpisy

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne wpisy

Komentowane wpisy