Marka UTORCH ostatnio zyskuje na popularności, a wszystko za sprawą latarki oznaczonej symbolem XPL V6. Na pierwszy rzut oka jest to klon bardzo popularnej latarki Convoy s2+. Tryby się zgadzają, moc zbliżona, dioda XPL… Cóż chcieć więcej ? Większości z Was pewnie taki klon wystarczy. Wiadomo jednak że diabeł zawsze tkwi w szczegółach, więc dziś przyjrzymy się co w środku kryje to zyskujące na popularności światełko i zobaczycie że cena ma tutaj swoje odbicie.
Poprawki kosmetyczne
01.11.2018:
Dodana część pt. Zdjęcia i informacje od czytelników wraz ze zdjęciami od czytelnika Honor
16.12.2018:
Dodane zdjęcia modyfikacji UTORCH czytelnika Martin SRK
26.04.2019:
Dodanie zdjęć modyfikacji od czytelnika seba2209
Utorch XPL V6 – budowa
Odprowadzanie ciepła w praktyce
Modyfikacje na wzór Convoya s2+
Bliższe porównanie Utorch XPL V6 vs Convoy s2+
Ciekawostki z sieci na temat UTORCH XPL V6
Podsumowanie
Gdzie kupić latarkę UTORCH XPL V6 (SFA-0010)
Galeria
Zdjęcia i informację od czytelników
Podstawowe informacje dotyczące latarki UTORCH XPL V6 (SFA-0010)
Marka Utorch nie jest jakąś nowością na rynku. Zajmują się głównie oświetleniem i w ich ofercie znajdziemy np. lampki biurowe, rowerowe czy diody dekoracyjne. Ostatni produkt tej marki to komplet do jazdy rowerem, na pierwszy rzut oka klon EAGLE EYE-X 300. Wróćmy jednak do naszego bohatera, jakiś czas temu bardzo popularna była latarka UTORCH UT01, jednak dziś w sieci dużo mówi się o modelu XPL V6 (SFA-0010) nazywanego dość często tańszą alternatywą latarki Convoy s2+. Gdyby popatrzeć z zewnątrz, można tak powiedzieć. Jednak zagłębiając się bardziej w budowę tego modelu wychodzą jego niedoskonałości.
Model : SFA-0010
Waga : 68 / 113 g (bez akumulatora / z akumulatorem)
Wymiary : 24 x 11.7 mm (średnica x długość)
Dostępne kolory do wyboru : Czarny, Złoty (dostępny wyłącznie jako DIY – więcej w części Ciekawostki z sieci na temat UTORCH XPL V6)
Zasilanie : 18650
Moc sterownika : 2.5 A
Zabezpieczenie przed całkowitym rozładowaniem ogniwa : Brak
Tryby sterownika : 5% – 50% – 100% – Strobo – SOS
Pamięć ostatniego trybu : Tak
Dioda : XP-L V6
Barwy do wyboru : Brak konkretnych danych, ale obstawiam 6500 K – 7500K
Reflektor : OP
Typ włącznika : Revers (zmiany trybów dokonujecie po włączeniu latarki, tak jak w przypadku s2+)
W zestawie dodatkowo znajduje się : Smycz, instrukcja
Utorch XPL V6 – budowa
Latarka składa się z 3 głównych części. Przód, tuba i tył. Na pierwszy rzut oka nic nowego tam się nie znajdzie.
Dla osób mniej wtajemniczonych w lutowanie dobra wiadomość, sterownik nie jest przylutowany do piguły jak w Convoy s2+ i jego ewentualna wymiana nie będzie tak kłopotliwa. Jak rozkręcimy ją jeszcze bardziej, mamy już elegancki widok na to co w trawie piszczy.
Zaczynając od lewej, pierwsze co się rzuca w oczy fanom latarek na literkę C to czarny o-ring. Nie dali tutaj zielonego GITD (Glow In The Dark czyli świecącego w ciemności po uprzednim naświetleniu) ale czy to taka wada ? Rzecz gustu, chociaż po naświetleniu fajnie to wygląda 🙂 Szybka jest standardowa, nie te o wysokiej przepuszczalności. Akurat tutaj się temu jakoś nie dziwię. Kolejna rzecz to duża ilość pasty na pigule, jak na chińczyków i latarkę w tak niskiej cenie, to rzadkość. Niestety przy czyszczeniu już nie było tak fajnie. To nie jest do końca zwykła pasta termoprzewodząca a klej termoprzewodzący. Nie spotkałem jeszcze pasty która by tak ciężko schodziła. Na poniższym zdjęciu widać doskonale jak klej się wylał po dociśnięciu podłoża z diodą, mają gest.
Zastosowane podłoże dla diody to oczywiście aluminium. W tej cenie nie liczyłbym na nic więcej. Jednak doczyścić podłoże po stronie diody (fota u góry po lewo) to już nie łaska. Tak, czepiam się…
Kolejną rzeczą która się rzuca w oczy to strasznie cienkie przewody sterownika. Te druciki były fatalnie przylutowane do sterownika w mojej sztuce, zapobiegawczo to poprawiłem.
A skoro jesteśmy przy sterowniku to polecam film. Akcja zaczyna po 25 sekundzie, ale test trwał o wiele dłużej. Był to tak fascynujący widok że oszczędzę Wam oglądania całości. Wrzucam tutaj ostatnią minutę z podsumowaniem. Słowa są zbędne, obraz powie wszystko.
Na temat tuby nie ma co się rozpisywać. Jedna strona z anodyzacją, druga bez. Do tego dwa o-ringi.
Zakrętka od latarki, jak większość przypadków, ma dwie dziurki do przeciągnięcia smyczki. Z dobrych wieści to smycz zamontowana w latarce Utorch jest grubsza niż standardowe w Convoyach. Na dole po prawo widać to idealnie. U góry Utorch, na dole Convoy. Niestety zaczep smyczki do latarki jest dalej ten sam – cienka żyłka.
Odprowadzanie ciepła w praktyce
Temperatura minimalna : 28
Temperatura maksymalna : 50
Jest gorąco. W przypadku pracy ciągłej na najwyższym trybie nie ma opcji abyście utrzymali ją w ręku przez dłuższy czas.
Modyfikacje na wzór Convoya s2+
Pewnie wielu z Was się zastanawia czy można ją przerobić jak s2+ na latarkę rowerową poprzez wymianę reflektora na kolimator czy po prostu podmienić standardowy reflektor OP na SMO. I tutaj mam dobre wieści, można ! Tylko jest jedno „ale”.
Standardowy reflektor OP na kolimator wymienicie bez problemu, niewtajemniczonym polecam ten poradnik z którego dowiecie się jak to zrobić.
Zamiana reflektora OP na OP czy SMO od Convoya już nie jest taka fajna. Problem leży w zastosowanej podkładce pod reflektor. Jest ona inna niż ta którą znajdziemy przy Convoyach i co za tym idzie nie osadzicie reflektora SMO czy OP od Convoya bez małego mankamentu w postaci zbyt wysoko umieszczonego reflektora.
Dla wielu nie będzie to przeszkodą i mogą tak założyć reflektor, w końcu skoro kolimator osadza się w reflektorze OP, to taki zabieg to już pikuś 😉 Gdyby jednak ktoś chciał bardziej dopieścić sprzęt to wystarczy wymienić podkładkę centrującą i reflektory Convoya osiadają bez problemu. Należy jedynie pamiętać aby dobrać podkładki bez „skrzydełek” – dedykowane pod reflektory.
Bliższe porównanie Utorch XPL V6 vs Convoy s2+
Poszukam tutaj cech wspólnych obu modeli, a także zobaczymy główne różnice. Nie będziemy się zagłębiać technicznie, ale prześwietlimy tutaj większość części z których składają się obie latarki. Do porównania daję szarą s2+ ze sterownikiem 2.1 A i zimną barwą diody która jest najpopularniejsza ze względu na niską cenę.
Część | Utorch | Convoy |
---|---|---|
Kolor obudowy | Czarny | Szary – jasny bądź ciemny (loteria) |
Szybka | Standardowa | Standardowa |
Reflektor | OP | OP |
Dioda | XPL V6 | XM-L2 U2 |
Podłoże | Aluminium | Aluminium |
Moc maksymalna sterownika (wg. opisu) | 2,5 | 2,1 |
Ilość grup w sterowniku | 1 | 2 |
Ilość trybów w grupie | 5 | 5/3 |
Sprężyny | Dość długie, trzymają ogniwo bez zastrzeżeń. Fabrycznie nie uświadczymy dyskoteki przy poruszaniu latarką | Dość długie, trzymają ogniwo bez zastrzeżeń. Fabrycznie nie uświadczymy dyskoteki przy poruszaniu latarką |
Włącznik – ten zamontowany na płytce | OMTEN | OMTEN |
Osłona włącznika | Czarna gumka | Czarna gumka |
Pomiary dokonane na kuprze latarki. Wyniki są najwyższe jakie udało mi się osiągnąć. Dokonałem tego na ogniwie LGDBHE21865. Deklarowane 2.5 A coś się nie udało osiągnąć…
Tryb | Wartość maksymalna |
---|---|
Low | 0,354 |
Medium | 0,743 |
High | 2,090 |
Strobo | ~ 0,95 |
Ciekawostki z sieci na temat UTORCH XPL V6
Jeżeli ktoś z Was lubi majsterkować, i ma zapęd do piromanii, może zrobić sobie taką właśnie złotą obudowę stosując się do instrukcji znajdującej się na BLF
Podsumowanie
Poniższe stwierdzenia są moją opinią i mam na względzie że wielu Was się z nimi może nie zgodzić. Tak więc moim zdaniem sprawa wygląda następująco :
Zalety :
- Niższa cena niż s2+
- Funkcjonalność (tryby) zbliżone do s2+
- Tani host dla moderów
- Instrukcja w zestawie (szał :))
- Fabrycznie dali galancie kleju termoprzewodzącego pod podłoże
- Dioda XP-L
- Początkujący moderzy mają ułatwioną sprawę z ewentualną wymianą drivera (po wcześniejszym jego dopasowaniu) – odpada jego lutowanie co bywa kłopotliwe dla początkujących
Wady :
- Brak zabezpieczenia przed nadmiernym rozładowaniem ogniwa
- Sterownik ma permanentnie ustawione tryby stroboskopu i SOS w grupie, nie ma możliwości ich wyłączenia czy przełączenia się między grupami aby je usunąć
- Nie ma możliwości prostego zwiększenia, bądź zmniejszenia, mocy sterownika
- Cieniutkie przewody sterownika, ale może dadzą radę, czas to zweryfikuje
- Brak możliwości zamówienia latarki z inną diodą / barwą
- Czarny o-ring nad szybką zamiast GITD
Ciężko mi potwierdzić że jest to faktycznie dobra i tańsza alternatywa dla s2+. Sądzę że gdyby tak wymienić czarny o-ring na fluorescencyjny, dać lepszej jakości sterownik z większą ilością trybów i zabezpieczeniem przed zbyt głębokim rozładowaniem ogniwa, to różnica cenowa między s2+ a SFA-0010 by się zatarła i Utorch był by kolejnym światełkiem które, mając swoje 5 minut, zostanie pokonane przez Convoya s2+ i zapomniane. Jednak oszczędności sprawiają że cena tej błyskotki potrafi być 2-3 dolary niższa niż s2+ 2.1 A, dzięki czemu staje się wartą uwagi alternatywą dla mało wymagających użytkowników latarek. Gdyby nie ciągłe rabaty na Utorch-a i miałbym sugerować się jego standardową ceną, która oscyluje w granicy ~ 10 $, to nawet nie patrzyłbym na ten model i brał szarego s2+ od skośnookich braci.
Dla mnie kompletną wtopą jest sterownik. Brak zabezpieczenia przed nadmiernym rozładowaniem skreśla tą latarkę po całości. Wiem że można to obejść stosując ogniwa z zabezpieczeniem, ale one najtańsze nie są. Kupując je w Chinach oczywiście oszczędzicie, ale jaka to oszczędność skoro różnicę w cenie między Utorchem a Convoyem przeznaczycie na zakup droższego ogniwa ? Żadna. A aby było weselej, to z reguły kupuje się dwa ogniwa, by było jakieś na zapas, i tym oto sposobem już dopłacacie do „tańszej” latarki. Oszczędność jak diabli.
Gdzie kupić latarkę UTORCH XPL V6 (SFA-0010)
Utorch XPL V6 (kod zniżkowy : niekopiuj1 LUB niekopiuj2)
Inne latarki tej marki :
Utorch Waterproof 365nm UV LED (dość często występuje w tzw. flash sale, czyli zniżka jest już naliczona)
I lampka rowerowa…
Utorch Waterproof Bicycle Headlight Taillight
Gdyby się okazało że kody są nieważne to odezwijcie się w komentarzu.
Galeria
Instrukcja Utorch
Utorch vs Convoy. Porównanie ogólne.
Utorch vs Convoy. Oświetlanie terenu.
- Po lewej Utorch, po prawo Convoy.
- Tryby w kolejności Low – Med – High
- Obie latarki z zimną diodą
- Parametry zdjęć : ISO 400 ; f/5.6 ; Balans AUTO ; Naświetlanie 2 sek.
Zdjęcia i informacje od czytelników
http://budgetlightforum.com/comment/1383193#comment-1383193http://budgetlightforum.com/comment/1402367#comment-1402367
Autorem i wykonawcą zdjęć jest czytelnik HONOR
Convoy wyszedł trochę lepiej, kolor to coś jakby białe złoto, nie jest do końca srebrny.
Jeżeli ktoś chciałby też się tak pobawić to mam jedną radę: dokładnie oczyścić elementy. Każde zabrudzenie powoduje odbarwienie anodyzacji.
Autorem i wykonawcą zdjęć jest Martin SRK
Autorem i wykonawcą zdjęć jest seba2209
Jakieś z antyrefleksem czytałem iż jak odbija żółte promienie na niebiesko to niby lepszej jakości niż na zielono. Ale nie wiem czy dobrze zrozumiałem ale widocznie lepsze od fabrycznego zwykłego.
https://pl.aliexpress.com/item/2-sztuk-szk-o-powlekane-Ar-nadaje-si-do-S2-S2-S3-S6-S8-latarka-20/32990219682.html?
Witam Mistrza 🙂 Kupiłem tego UTORCH we wrzesniu za 18 zł 😀 rozebrałem i lol miedziane podłoże… oskalpowałem sobie diode. Generalnie trafiłem na jakiś mega wersje bo wydaje mi się iż jest lepszy od convoya oprócz sterownika to akurat lipa po całości. 5 trybów nie moge ich zmienić a i ma 4 razy 7135, jak mierze na liitokali 18650 to ma maks 1,7A. Chciałem wymienić na convoya biscotti 2.8A czyli 8 razy 7135. Czy to będzie działać z ta dioda v6 ?
Witaj. Miałeś farta z promocją. W mojej wersji też nie było opcji zmiany trybów.
Tak, dioda „będzie pasować” do sterownika biscotti 🙂 Jak już modujesz, zadbaj o pastę termo pod podłożem.
Jak masz opcje, podeślij foty jak świeci ta latarka po skalpie.
Wydaje mi się iż tylko bedę zmieniał sam sterownik, jest to moja pierwsza taka próba. Ponieważ w c8+ którą używam jest biscotti i jest cudo. A znowu mam kilka s2+ ale wszystkie są na 2 lub 4 grupach i 2,1A lub 2,8A. I ten utorch na biscotti był by świetny jak dla mnie. Myśle iż sobie poradze, bo lutuje smd jako tako. Pastę w sumie może też bym dał rade usunąc i dać nowa bo bawiłem się w skalpowanie procesora w kompie i klejenie radiatorków na ramy i wszystko się udało. Podeśle zdjecie na mejla jak swieci chociaż nie wiem jak to dobrze pokazać. Skalpowałem na gładko skalpelem bez acetonów w sumie jestem zadowolony efekt widać troszkę dalej świeci. Dałem troszęnke olejku silikonowego na skalpel w celu odrazu zabezpieczenia zmiany barwy. W sumie troszeczkę może sie zmienila.
Pastę na upartego samą chusteczką możesz usunąć, nie potrzeba cudów. Gorzej z klejem termo, niestety wiem jak to u Ciebie wygląda patrząc na rozstrzał Utrocha.
Zmiana barwy to norma, nie masz co się przejmować. Najważniejsze aby Tobie pasowała.
Dzięki za zdjęcia, w wolnej chwili zaktualizuję wpis.
Akurat barwę miałem chyba z 7000k a teraz mam 6000k wiec jest idealnie jak dla mnie. Już trochę obejrzałem i kleju zaschniętego bardzo dużo jest, praktycznie wygląda jak jakiś super glue niż silikonowy klej. Zostało mi trochę od PC ARCTIC SILVER 5, chyba będzie odpowiedni. Jak mi przyjdzie płytka od chińczyka, 10x amc7135, czyli za jakieś 2 miechy bo kondesatory i rezystory smd mam to polutuje sterownik biscotti, stary z podłożem włożę do zamrażalnika, to ten klej powinien puścić. I postaram się troszkę polerkę tego arctica nałożyc. Jakiś grubszy przewód do tego zlutuje. I się pochwalę co mi wyszło, za te parę złoty 😀
A pewnie, chwal się ile wlezie ! W razie czego wiesz gdzie foty podesłać 😉 To czekam na relację od Ciebie.
To czekasz na układy AMC i driver biscotti ? To jaką wersję sterownika kupiłeś że AMC-ki dokupujesz ?
Kupiłem 2×7135 ponieważ kosztował mnie dwa dolary a wersja 8×7135 kosztowałaby mnie cztery dolary… a za 10 sztuk amc 7135 dałem pół dolara, więc zaoszczędziłem półtora dolara plus 4 amc mi zostanie do innych latarek 😀 AMC doszły, ale driver jeszcze nie 🙁 ale doszły szkiełka AR chyba dobrej jakości, bo żółte światło odbijają na niebiesko, a nie na zielono. Po zamontowaniu widocznie troszkę dalej świeci i barwa się troszkę zmieniła znowu jest z 7k chyba. Nowe szkiełko nie palcuje się i nie brudzi stare po tygodniu było strasznie tłuste to nowe jak nowe 😀 Niestety nie doszedł mi driver jeszcze bo mam już pastę i kable miedziane niskooporowe. Jak tylko dojdzie driver to działam dalej i podeśle fotki.
Zawsze jakaś oszczędność 🙂 A jakie szkiełko kupiłeś konkretnie ?
Takie pytanie laika, co daje zabezpieczenie w ogniewie ? Nie można jej wtedy rozładowac do 0?
Dokładnie. Dla 18650 dolna granica to ~ 2.5 V
Convoy S2+ pozostanie długo „adidasem” lampek na „pierwszy raz”: konstrukcyjnie jest prosty jak rurka metalowa a najprostsza zalecana na początek bezpieczna wersja 2,1A z refem OP to koszt ok. 12 dolarów czyli 45 zł – owszem dochodzi do tego minimum jedno ogniwo i ładowarka co daje max. 70-80 zł za komplet – otrzymujemy kompletną prostacką dobrze wykonaną latarkę bez bajerów z 3 trybami „akuratną” dla Kowalskiego.
Powyższe nie oznacza że nie ma innych/lepszych? tyle że jak zwykle bez info do czego i po co każdy wynalazek to albo się trafi albo nie.
Ciekawa opcja z tym palnikiem i zmianą koloru. Ciekawe, na jaki kolor zmieniłby się mój szary Convoy S2+?
Jak by Ci to powiedzieć, do odważnych świat należy… 😉
Jak wyjdzie jako-tako to wyśle Ci zdjęcia 🙂 jak nie wyjdzie, to też wyśle – jako przestrogę 😀
Ok. Prześlij je na mojego maila (jest w kontakcie). Opublikuje i czytający pewnie też zweryfikują 😉
Mam od wczoraj tę latarkę. W porównaniu do Twojej mam inny sterownik oraz diodę na podłożu miedzianym. Na najwyższym trybie pobiera z ogniwa NCR18650B 1.6A.
Kupiłeś od Chińczyka czy od kogoś?
Z Chin bezpośrednio. Jutro zrobię i wrzucę zdjęcia.
No proszę. Jak chcesz to wyślij mi zdjęcia na maila michal[małpka]diodek.pl. Opublikuję je we wpisie.
doczekałem się 🙂 czyli chyba dobrze, że nastawiłem się jednak na S2+.
Jakie jest ryzyko, że zamawiając u chińczyka S2+ barwę neutralną dostanę zimną?
No fakt, model lekko rozczarowuje.
Zamawiaj ze sprawdzonego źródła i będzie dobrze. Tutaj masz rabat 15% z oficjalnego sklepu na Ali https://diodek.pl/znizka-na-latarki-convoy-dla-czytelnikow-diodek-pl/ Ponadto osobiście nie miałem takie przypadku.