0 C
Łódź
środa, 11 grudnia, 2024
Strona głównaLatarkiConvoy 4X18A jako alternatywa dla Convoy L6 | UPDATE 12.04.2020

Convoy 4X18A jako alternatywa dla Convoy L6 | UPDATE 12.04.2020

Convoy 4X18A to, moim zdaniem, dobry zamiennik dla Convoya L6 jeżeli patrzymy jednie na tą markę i szukamy jakiegoś mocniejszego światełka. Aktualnie w portfolio producenta jest wiele latarek, mniej bądź bardziej udanych, lecz zróżnicowanie ich jest bardzo małe w kategorii potężniejszych modeli. Wreszcie pojawiło się jakieś światełko (w tunelu :)) To że mowa o alternatywie też można uznać za powiedziane na wyrost gdyż L6 = zasięg, a 4X18A sprawdzi się lepiej do świecenia „przed nosem”. Jednak obie propozycję są dla osób szukających większej ilości lumenów.

Warto też pamiętać że od dawna mamy do dyspozycji Convoya L2 który jest mniejszą wersją Convoya L6, jednak nie jest to sztywna reguła. U Simona jest do Waszej dyspozycji L2 w wersjach z przedłużkami i finalnie różnica między L2 a L6, w gabarytach, lekko zanika. Niestety te modele są, aktualnie, z diodą XPL-HI i do alternatywy L6 daleka droga. Jednak o tym będzie dyskusja we wpisie o L6.

Jako że jest to latarka z wyższej półki, biorąc pod uwagę markę Convoy, przychodzi ona w kartonowym pudełeczku znanym z modeli Convoy L6. Szkoda że nie jest to pudełko prezentowe jak to się mówi, było by fajnym opakowaniem na prezent. Pewnie zmiana opakowania odbiła by się na cenie, stąd lepiej oszczędzić i postawić na minimalizm.

Parametry

Materiał : Aluminium
Kolor : Czarny
Włącznik : Pod kciukiem
Szybka : Z powłoką AR
Reflektor : SMO
Dioda : XHP 70.2
Barwy diody : 3000K – 4000K – 5000K – 6500K
Tryby sterownika : 1% – 10% – 40% – 100%
Moc sterownika :  5000 mA, zależne od użytego ogniwa
Pamięć ostatniego trybu : Tak
Zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem ogniwa : Tak
Zabezpieczenie przed odwrotną polaryzacją : BRAK
Zasilanie : 4x 18650
Wymiary (długość / głowica / tuba) : 153 mm / 69 mm / 50 mm
Waga (bez ogniwa) : 592 g
Deklarowana moc : 4300 lumenów
Pozostałe informacje : 

  • Sterownik posiada zabezpieczenie przed przegrzaniem. W przypadku nagrzania się do wysokiej temperatury, następuje automatyczne włączenie słabszego trybu
  • Latarka posiada wbudowaną ładowarkę – port USB-C, prąd ładowania max 2 A

 

Galeria

 

Ogólne i podsumowanie

Organoleptycznie mogę stwierdzić że Convoy trzyma swoją jakość. Nie ma co się doczepiać do wyglądu czy spasowania elementów. Klasyczny Convoy. Jest dobrze. Niektórych może boleć brak smyczki czy jakikolwiek dodatków, jednak uważam że jak Simon miał by dorzucać do pudełek smyczki, nawet te „lepsze”, to i tak było by bez sensu, bo one są za słabe dla ponad pół kilogramowego potworka. Może ogólnie by udźwignęły latarkę, jednak ja bym nie polecał polegać na nich. Jak już to kupcie metr sznurka typu paracod i sami zróbcie smyczkę.

Sprzęt w ręce trzyma się dobrze, chropowata powierzchnia rączki pomaga aby latarka się nie wyślizgnęła przypadkiem. Od góry mamy szybkę o wysokiej przepuszczalności i reflektor smo. Szkoda że zastosowana jest szyba a nie tworzywo sztuczne. Przy takiej masywnej latarce upadek spowoduje dość duże prawdopodobieństwo że szybka zostanie uszkodzona. Pewnie zwiększyło by to cenę końcową, jednak myślę że warto było by rozważyć taką opcję przy droższych latarkach.

Nad tubą znajduje się włącznik. Nie jest on podświetlany a klik jest wyczuwalny. Przeskok trybu odbywa się za pomocą naciśnięcia i przytrzymania guzika. Tryby zmieniają się co chwila i zapętlają się. Aby włączyć bądź wyłączyć latarkę, należy raz nacisnąć guzik.

 

Z drugiej strony znajduje się zaślepka chroniąca port ładowania. Jest dobrze spasowana, jedynie co w mojej sztuce gumka do końca nie jest wycięta, jednak to naprawdę drobnica i bzdura do której nie warto się doczepić.

No właśnie, port ładowania. Pewnie ucieszy on wiele osób. Szczególnie nowi w temacie światełek będą zadowoleni bo tutaj szalenie popularna Liitokala Lii 101 już nie wystarczy, trzeba by mierzyć minimum w Lii 402 czy cokolwiek innego na 4 kanały. I to z sensownym prądem ładowania.

Gniazdo USB-C zastosowane w tym modelu jest już przyszłościowe i cieszy mnie to ogromnie że nie dano micro USB. W końcu trzeba iść do przodu, a przewaga „C” na micro jest niepodważalna – możliwy większy prąd ładowania oraz symetryczna wtyczka. To druga zaleta jest chyba jest najbardziej trafiona. Co prawda marka Blitzwolf ma przewód z uniwersalną wtyczką micro USB, jednak u mnie coś nie zdał egzaminu. Bodaj po pół roku i już telefon nie kontaktował przy wkładaniu z jednej ze stron. Kończyło się na tym że i tak trzeba było zwracać uwagę na „biegunowość”. Dwa takie kabelki przerobiłem, dwa razy to samo. Podziękowałem, przeprosiłem się z klasycznymi przewodami micro USB i życie wróciło do normy. Znów trzeba było patrzeć jak się wkłada 😉

Producent deklaruje możliwość ładowania prądem max. 2 A co przy końcówce USB-C nie jest specjalnym wynikiem, wręcz potencjał portu jest niewykorzystany, ale miejmy świadomość że to jest latarka z wbudowaną ładowarką, czyli opcją dodatkową, i nie ma co wymagać prądów rzędu 5 czy 10 amperów. Ale w praktyce nie jest też aż tak źle 🙂

Natężenie ładowania 4X18A

 

W praktyce ładowanie 4 x Samsung 30Q (3000 mAh) rozładowanych do napięcia 3 V na ogniwo wygląd tak. Ogniwa były rozładowane do ~ 3.1 V

Czas ładowania Convoy 4X18A

 

Podczas ładowania dioda pod włącznikiem świeci się na czerwono. Po wszystkim zmienia kolor na niebieski.

Stan naładowania akumulatorów Convoy 4X18A

 

Skoro mamy już wbudowaną ładowarkę a latarka jest stosunkowo nową konstrukcją, to uważam że mogli już zaprojektować ją pod ogniwa 21700. Ja wiem że 18650 są szalenie popularne i stosunkowo tanio można je już kupić, ale nieznacznie zwiększając cenę latarki (większa tuba w zasadzie) mamy możliwość wrzucenia ogniw o pojemności 5000 mAh a nie max 3500 mAh. Zresztą 21700 kosmicznie drogie już nie są. Podatek od nowości już minął 🙂 Być może poszli w 18650 z racji małego prądu ładowania, bo co to jest 2 A przy 4 ogniwach. Widzicie zresztą na wykresie wyżej. Trochę czasu trzeba poświęcić na ładowanie, a przy 21700 ten czas by się jeszcze lekko wydłużył.

 

W terenie niestety nie obcowałem z tym modelem za długo, ale spacer po parku późnym wieczorem odbyć się musiał. Pasuje mi ilość światła jaką latarka serwuje, i to że nie świeci mi na kilometr w dal, a doświetla to co mam w zasięgu wzroku. Niestety dla niektórych ta zaleta, może też być wadą.

 

Tryby to rzecz dyskusyjna, i w zasadzie można powiedzieć że Convoy w tym modelu średnio zdał egzamin. Jest za duża luka między 40 a 100 procent mocy. To już można było uderzać w 1 – 30 – 60 – 100 czy 25 – 50 – 75 – 100 skoro mamy trzymać się 4 trybów, ale nie ma płakać. Może wskoczy ten model z oprogramowaniem typu Biscotti i będzie to jakoś ogarnięte w późniejszych wersjach. SST40 też miała prosty sterownik, a niedawno (patrząc na datę aktualizacji wpisu) wyszła wersje z oprogramowaniem Biscotti. Na pociechę, marną niestety, dodam że to nie jedyna latarka gdzie można narzekać na dziwny rozstaw trybów. Nie wiem z czego to wynika. Polityka firmy czy co. Niektórym to pewnie i tak nie będzie przeszkadzać.

Po czasie, gdy aktualizuję ten wpis i jeszcze trochę pobawiłem się latarką, brakuje mi płynnego zwiększania jasności w tym modelu. O ile przy szperaczach mogę skakać po trybach, tak w latarce którą mogę świecić też na nogi chciałbym mieć większą kontrolę nad ilością światła.

Jeżeli chodzi o jasność na największym trybie, to klasycznie zlatuje ona w dół po niedługim czasie, więc o długich i wyjątkowo jasnych spacerkach nawet nie marzcie. Ale to nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem. Podczas spaceru, gdy pierwszy raz miałem tą latarkę uruchomioną, nie zauważyłem gwałtownego spadku jak ma to miejsce na widocznym wykresie.Convoy4X18A

 

Jednak fakt faktem, park który odwiedziłem miał doświetlenia z latarni oddalonych naście metrów, co lekko przekłamywało ilość światłą którą widzimy. Spacer trwał około 30 minut a latarka ciągle działała. Na szczęście nie odczułem nagrzania do zbyt wysokiej temperatury, więc zabezpieczenie zaimplementowane w sterowniku spisało się. W moim mniemaniu załącza się ono nawet zbyt szybko. Latarka podczas przechadzki była ciepła, jednak nie na tyle aby było czuć jakikolwiek dyskomfort. Na dworze panowała temperatura 3 – 5 stopni C więc myślę że można było by z niej jeszcze trochę wyciągnąć. O ile w okresie zimowym to przejdzie, tak latem wyższa temperatura zabezpieczenia może się na nas źle odbić. Realnie jednak patrząc, takimi zabawkami nie bawią się dzieci (przynajmniej nie małe :)), więc jakąś tam odporność na ciepło każdy z nas posiada i uważam że warto było by dorzucić te 10 stopni więcej do załączenia się zabezpieczenia termicznego.

Aby nadrobić test spadku jasności, zrobiłem go raz jeszcze w garażu. Na zewnątrz było koło ~ 2 stopni C, w środku koło 5 stopni C. Latarka włączona na maxa przeskoczyła na niższy tryb po 9 minutach.

Zrobiłem też testy w domu. Latarka włączona na największy tryb w momencie gdy spadła jasność była już odczuwalnie ciepła. Temperatura w domu wynosiła ~ 20 C. Podbijałem co jakiś czas tryb do maksymalnej mocy i już ciepło dawało się we znaki. Latem będzie dodatkowe grzanie gdy wybierzecie się w teren i będziecie wyciskać z niej siódme poty.

Diodek
Diodek
czyli Michał. Fan dwóch kółek, chociaż częściej siedzi w czterech. Prywatnie dłubie przy komputerach i rozwiązuje problemy tych co klikają, ale nie tam gdzie trzeba. Fan światełek Convoy (co widać po starszych wpisach na blogu), lecz czas pozmieniał priorytety.
Powiązane wpisy

8 KOMENTARZE

  1. Czy można porównać Convoy 4×18 z Convoy L7 może jest Pan w trakcie testu L7 myślę wybrać jedną z tych latarek nie umie się zdecydować.

      • Ja się skusiłem na nią właśnie pół roku temu, jedyne co przemówiło za nią to bezstopniowa regulacja jasności. Po trzech miesiącach padła dioda, po napisaniu maila babeczka z którą pisałem, odpisała po ok dwóch tygodniach bym wysłał wideo co się z nią dzieje. występowało delikatne mruganie tak jakby był słaby styk. okazało sie że połowa czipu umarła. Pani odpisała owszem, wada, przepraszamy, mieliśmy takie zgłoszenia od klientów, wyslemy nową diodę. A najlepsze że napisali mi, żebym nie uzywał najmocniejszego trybu hehe.. Generalnie mam mieszane uczucia co do tej firmy.

        • Cóż mogę powiedzieć, bywa. Convoy cechuje stosunek ceny do jakości i to w zasadzie napędziło mu popularności. Bywają awarie, ale to raczej naturalne ryzyko. Nie prowadzę statystyk i nikogo do Convoya namawiać zawsze nie mam zamiaru, jednak wtopa na jednej latarce raczej nie powinna rzutować na całość. Osobiście mam kilkadziesiąt latarek tej marki i są w ofercie modele lepsze i gorsze. Jednak za mało każdy z modeli testuję aby wydać jakiś wiarygodny wyrok, stąd przy moich recenzjach nie ma skali punktów czy coś w tym stylu.
          Jak sparzyłeś się do Convoya, popatrz za Astroluxem czy marką Sofirn. Możesz też mierzyć wyżej, ale cena już będzie też szła w górę.
          Porada Pani z serwisu jest świetna, nic tylko przyklasnąć 😉 (to sarkazm).

  2. Potrzebuje latarki o jak największym zasięgu światła mam c8 ale brakuje troszkę co byś polecił l6 czy 4×18 a moze cos innego ?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne wpisy

Komentowane wpisy